رنگ در معماری


تاریخچه رنگ



رنگ و نور همواره در قالب بخشهایی اساسی از حیات ما بر روی کره خاکی مطرح بوده اند. یکی از نخستین آثار ثبت شده از نیروهای جادویی رنگ ها را میتوان در غارهای لاسکاکس و آلتی مارا مشاهده کرد. در این نمادها نقاشی هایی تزئینی از انواع حیوانات زینت بخش دویاره های داخلی شده است . نقاشان این تصاویر را  با دست ترسیم نموده و با استفاده از ساده ترین رنگهای طبیعی که در کف غارها در دسترس بوده، همچون سنگ آهک قرمز و زرد، منگنز و گل سیاه، تنوع قابل ملاحظه ای را در هنر خود بکار گرفته اند. انسان ماقبل تاریخ بامشاهده دگرگونی رنگ های طبیعت، خیلی زود به اهمیت رنگ ها پی برد.در چرخه شبانه روز به هنگام غروب خورشید افق قرمز رنگ پایان فعالیت روزانه را نشان میداد و نیاز به فرور فتن در امنیت غارها را به منظور دور بودن از خطرات تاریکی شب سیاه اعلام میکرد. قرمز و سیاه هم همواره به عنوان رنگهای نمادین حیات و مرگ به شمار می آمدند و نخستین بار انسانهای غارنشین از این دو رنگ برای تزئین گور مردگان خود استفاده می کردند.

با پیشرفت انسان کشیدن تصاویر در دوران غارنشینی و تزئین دیوارها، در میان جوامع قبیله ای جایش را به خود آرایی بر سطح بدن داد. در ابتدا برای این کار از انواع اشیاء طبیعی مانند برگ، پر، صدف و رنگ استفاده میکردند. در هر قبیله و اجتماعی تمامی اعضای سطح بدنشان را مطابق با طرح بخصوصی رنگ آمیزی میکردند تا موقعیت خاص خود را در جامعه پیرامونشان نشان دهند.


در قدیم دیواره های پکن را با قرمز و سقفهای شهر را با زرد رنگ آمیزی می کردند تا نمادی از ارواح پاک و شریر باشند. در مصر باستان داخل و سقف معابد را با آبی و کف آنها را با سبز رنگ میزدند تا به ترتیب نمادی از بهشت و مرغزارهای نیل باشند.

یونانیان از رنگ ها جهت تقویت ساختار و شکل بهره می گرفتند و به منظور تشدید سایه های سطح ستونهای قرمز ناسس و سرستونهای آهک اندود یونیه از انواع رنگمایه های لطیف آبی استفاده میکردند تا بر سترگی وزنی که این پایه های حائل بر دوش گرفته بودند تأکید کنند و در عین حال تضادی نافذ با آبی آسمان مدیترانه در بالا و پهنه دریا در پایین پدید آورند.

رنگ البسه و جامه های خدایان و الهه ها، روحانیون، امپراتورها، و ... همگی دارای مفهومی مذهبی میباشند. در مصر باستان، رنگهایی که با پسر ”رع“ خدای خورشید پیوند نزدیک داشتند عبارت بودند از قرمز، زرد و طلایی. در یونان نیز از رنگ بنفش جهت رنگ آمیزی جامه پادشاهان و نیز پوشش روی محرابها و میزهای موعظه، استفاده میشد.

در مشرق زمین نیز رنگهای زرد و طلایی به عنوان وجه مشخصه آیین برهمایی مذهب هندو از دیرباز رنگهای مقدسی به شمار می آمدند.

استفاده از رنگ سفید نیز در کشورهای گرمسیر جهان مرسوم میباشد چرا که سفید گرما را منعکس میکند و موجب خنکی می شود.

Picture10.jpg


رابطه رنگ و فرم:

شکلهای هندسی رابطه مستقیمی با رنگ های متفاوت دارند. بدین ترتیب سه شکل اصلی: مربع، دایره، مثلث با سه رنگ اصلی: قرمز ، آبی، زرد ارتباط دارند و براساس رابطه رنگ و فرم این سه شکل با سه رنگ اصلی، مفهوم و بیان یکدیگر را تقویت می کنند و ارزش یکدیگر را چه از نظر حسی و چه از نظر ذهنی گویاتر میکند.


مربع

  مربع قرمز  

مربع سمبل ماده، سنگینی، سختی، داشتن وزن و حدود مشخص است. خصوصیات مربع با رنگ قرمز موافق است و وزن و تاریکی قرمز، با زیبایی و سختی مربع برابری می کند. کلیه شکلهایی که دارای خطوط افقی و عمودی هستند، مثل صلیب، مربع مستطیل و یا نظایر آن قابلیت تسبیه به مربع را دارند.


مثلث

Picture3.png

مثلث حالت اندیشه، فکر، حرکت و فروزندگی، جنگجویی، حمله و تعرض را معنی میدهد و با رنگ زرد برابر است. به همین صورت به علت وجود انواع زردها آنها نیز با انواع مثلث برابری میکند مثلاً زرد طیف خورشید (کادمیوم میانه) با مثلث متساوی الاضلاع تطبیق دارد. زردهای سبزگونه با مثلثهای  تند و ایستاده برابرند. ایستایی خط عمود و شکلهای عمودی بارنگ زرد تشدید میشود. شعله از دگردیسی های مثلث زرد به وجود می آید.


دایره

Picture4.png

در شکل دایره حرکت پایدار و دورانی را در روی سطح مشاهده می کنیم. با دیدن دایره به انسان احساس آرامش دست میدهد. دایره با توجه به حرکت نرم و صافی که دارد به عنوان سمبل روح و روان به کار میرود. رنگی که با دایره و خصوصیات آن برابری می کند رنگ آبی شفاف است. رنگ

آبی ایجاد ارامش می کند و مانند دایره عمق و فضای معنوی دارد. آبی رنگ افقهای دور بیننده است و در عین حال خوگرا و گیراست. 

نارنجی

Picture5.png

این شکل را میتوان با شکل هندسی لوزی متناسب و همگون دانست و دارای همان اضلاع راست شکل قرمز می باشد و طرح کلی آن نیز در اصل شبیه به همان به نظر میرسد به جز اینکه اضلاع این شکل چرخیده اند و در این حرکت به سوی بالا و پایین کشیدگی پیدا کرده اند. نارنجی شامل ویژگیهای هر دو رنگ قبل و بعد از خود یعنی قرمز و زرد است.

سبز

Picture6.png

این رنگ را به شکل دایره نشان داده اند. شکلی که نماینده خصوصیاتی چون تعادل و هماهنگی و حمایت است . این شکل مسطح و گرد و فاقد زاویه  نوک تیز است و تمام خصیصه های رنگ سبز را انعکاس می دهد.

فیروزه ای

Picture7.png این رنگ را با شکل مثلث وارونه همسان دانسته اند و بر انرژی متمرکز و جهت یافته از بالا به سوی پایین دلالت دارد. ضلع راست این شکل وارونه در بالا قرار دارد و حاکی از آن است که استواری آن ریشه در قلمرو معنوی دارد در حالی که جهت دو ضلع مورب رو به پایین است و در طلب یافتن استحکام از جانب انرژی مکمل خود یعنی رنگ قرمز است.

بنفش تیره

Picture8.png

این رنگ را با شکل پنج ضلعی وارونه همتراز دانسته اند. در این شکل تنها یکی از اضلاع آن در قسمت بالا در راستای افق قرار گرفته و بیانگر وجود ثبات و استحکام در قلمروهای معنوی و مادی است. دو ضلع دیگری که به سمت پایین تشکیل رأس داده اند نشان دهنده حرکت به سوی ابعاد مادی یعنی زمینی بودن است. پنج ضلعی وارونه مانند رنگ بنفش تیره شدیدا تمایل دارد تا با بهره گرفتن از خصوصیات ذاتی خود میان درک معنوی و وضعیتی زمینی و مادی تر اتحاد و پیوستگی ایجاد نماید.


سرخابی

Picture9.png

این شکل را میتوان به شکل پنج ضلعی ایستاده همگون و متناسب دانست. این شکل وارونه همان شکلی است که برای بنفش تیره انتخاب کردییم.بخش بالایی آن را رأس تشکیل داده که منعکس کننده اشتیاقی فراوان برای ارتباط بیشتر با ابعاد معنوی جهان با هستی است. ضلع قاعده در این شکل هندسی نیز توانایی را در برخورداری همزمان از ثبات و استحکام را نشان میدهد.



مطالب مشابه :


مال منه (آشنایی با اعضای بدن و آموزش مالکیت)

برچسب‌ها: شعر و زبان آموزی ناشنوایان, شعرهای کودکانه, آموزش اعضای بدن به رنگ آمیزی.




رنگ آمیزی گرم

رنگ آمیزی گرم پایگاه مستقل اعضای انجمن علمی زیست پیام نور میوه هایی شکل اعضای بدن!!!




رنگ‌آمیزی به زبان ساده

سازی، از رنگآمیزی در و و دمای بدن انسان بیشتر دوستان یا اعضای خانواده به




ابتدا طرز تهیه خمیر مجسمه سازی

رنگ آمیزی خمیر برای عروسکهای فانتزی (به جز بدن، صورت ، دست و پا) اتصال اعضای بدن




تاثیر رنگ در فعالیت های صنعتی

می کند.و عمدتا از اعضای بدن خود و به فراهم می کند، رنگ آمیزی دیوارها برای




مایکوباکتریوم ها (Mycobacterium )

روش رنگ آمیزی می دانند ، سل یک بیماری سیستمیک است و باسیل سل تقریباَ تمامی اعضای بدن




طراحی از چهره و اجزای بدن

فرم هندسي، مخروطي است با قاعده مستطيل شكل كه وظيفه حفظ تعادل كل بدن شیوه ی رنگ امیزی




رنگ در معماری

آرایی بر سطح بدن اعضای سطح بدنشان از رنگ بنفش جهت رنگ آمیزی جامه




عوارض ترکیبات شیمیایی لوازم آرایشی بر بدن

عوارض ترکیبات شیمیایی لوازم آرایشی بر بدن رنگ آمیزی ناخن با و دیگر اعضای بدن




نقاشی های یک دختر دانشجو روی بدن دوستانش

نقاشی های یک دختر دانشجو روی بدن و با کشیدن اعضای اضافی بدن بر روی دست رنگ آمیزی.




برچسب :