سرایت هیجان سکه به دلار


در روزهایی که ترامپ نتوانست بازار داخلی ارز را هیجانی کند، انتظار نمی‌رفت محرک دیگری دلار را تکان دهد. با این حال، روز یکشنبه شاخص بازار ارز از کانال سکه تحریک شد. به گفته فعالان، شنبه شب سکه‌بازان در معاملات پشت خطی قیمت سکه را تا آستانه سطح یک میلیون و 200 هزار تومان بالا آوردند و همزمان قیمت طلای آب شده نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت.

 

به اعتقاد برخی از بازیگران باتجربه بازار، افزایش خرید در معاملات پشت خطی سکه ناشی از انتظارات معامله‌گران این بازار بود. این عده از یک‌سو انتظار دارند بهای اونس در هفته جاری افزایش بیشتری را تجربه کند و از سوی دیگر به‌دلیل نزدیک شدن به ایام 22 بهمن تقاضا برای خرید انواع طلا در بازار افزایش پیدا کند. رشد قیمت سکه در معاملات آخر وقت شنبه در شروع روز یکشنبه فضای بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد. در هفدمین روز بهمن ماه، دلار معاملات خود را با قیمت 3هزار و 859تومان آغاز کرد که 13 تومان بالاتر از روز شنبه بود. در ادامه روز، این ارز رشد بیشتری را تجربه کرد و در نهایت با قیمت 3 هزار و 865تومان به کار خود پایان داد که 19 تومان بالاتر از روز شنبه بود.

 

در زمینه این رشد دو دیدگاه در بازار وجود داشت. برخی اعتقاد داشتند، معامله‌گران سکه برای حفظ سطح قیمت‌های شنبه‌شب در بازار خودی وارد بازار ارز شدند و در موقعیت خرید قرار گرفتند، حال آنکه دسته دیگری باور داشتند، شماری از معامله‌گران دلار با جوسازی پیرامون رشد قیمت سکه و میزان ارز موجود در بازار قیمت را بالا آوردند. این عده اعتقاد دارند، تعدادی از معامله‌گران در روزهای گذشته به‌دلیل کاهش عمق نوسان در بازار فعالیت خاصی نداشتند، ولی روز یکشنبه با افزایش تحرکات و بالا رفتن دامنه نوسان سعی کردند قیمت را نوسانی‌تر کنند تا به اصطلاح بازاری‌ها «دلار خود را خالی کنند».

 

در این فضا، آنها سعی می‌کنند دلار بلوکه شده خود را در بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند. همزمان با رشد بهای دلار، روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی از مرز یک میلیون و 200 هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و 201 هزار تومان رسید. این قیمت که 8 هزار تومان بالاتر از روز ابتدایی هفته بود، موجب شد فلز گرانبهای داخلی به بالاترین قیمت از 23 دی‌ماه برسد.

 

شروع پرهیجان

در ربع ساعت ابتدایی روز یکشنبه کمتر کسی در بازار حاضر به فروش دلار بود. به گفته فعالان، بخش از علت این موضوع ناشی از خریدهای معامله‌گران فردایی در ابتدای روز بود که انتظارات معامله‌گران نقدی را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. در دومین روز هفته، معاملات فردایی در انتهای محدوده 3 هزار و 850 تومان کلید خورد. درکمتر از ربع ساعت، قیمت در این معاملات از محدوده 3هزار و 860 تومان عبور کرد و به نقطه 3 هزار و 865 تومان رسید. در چنین فضای افزایشی، معاملات نقدی دلار با قیمت 3 هزار و 859 تومان آغاز شد. با وجود شروع هیجانی، دلار با جدی شدن فضای بازار و کم‌شدن تاثیر نوسان‌گیران از ساعت 12 بعدازظهر نوسان خاصی را تجربه نکرد.

 

به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز بازار بیشتر تحت‌تاثیر نوسان‌گیران بود. آنها در این فضا توانستند با کمک جوسازی پیرامون رشد قیمت سکه و افزایش خریدها در معاملات فردایی قیمت را نوسانی کنند. به اعتقاد شماری از فعالان، هدف آنها از این موضوع آن بود که دلار خود را در قیمت‌های بالا خالی کنند. اگر این تفسیر درست باشد، احتمال معکوس شدن روند پس از عرضه ارز این دسته وجود دارد.

 

اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی , سکه ودلار

 

 اخبار اقتصادی -  دنیای اقتصاد