نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند

                                نه هرکه چهره برافروخت دلبری دارند<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

احسان سیدی زاده- عباس تیمورزاده ،بهارسال 1354درشهررازمتولدوتحصیلات راتاپایان دوران متوسطه دررازگذرانده ودرسال 1373برای ادامه تحصیل به مرکزتربیت معلم امام محمدباقر(ع)شهرستان بجنورد واردشدکه بنابه گفته خودش،نقطه عطفی درزندگی او بودوآنهم آموختن خوشنویسی بطورکلاسیک درکنارخلیل رستمی وجناب مصطفی مهدی زاده بودوی با مدرک کارشناسی دریکصدوده کیلومتری بجنورددریکی ازروستاهای مانه وسملقان درحال تحصیل است دارای مدرک «ممتاز»درخوشنویسی می باشد.درهمایش« هنرمندان خراسان شمالی» فرصتی پیش آمدتامصاحبه ای باایشان داشته باشیم که به عنوان اولین سوال پرسیدیم:

خراسان :باتوجه به اینکه مدرک ممتازدرخوشنویسی داریدوامروزهم دراین نمایشگاه وهمایش حضورداریدبفرمائیدتابه حال درچه نمایشگاه وجشنواره های خوشنویسی  شرکت کرده اید؟

-         درنمایشگاههای متعددی درداخل وخارج شهرستان شرکت نموده ام ازجمله نمایشگاه انفرادی خودبنده دربهار1380بوده ،درجشنواره «خوشنویسان جهان اسلام» نیزشرکت داشته ام.

خراسان: چه رتبه هایی رابدست آورده اید؟

رتبه اول «جشنواره دانشجویی استان خراسان»درسال 1374و در«جشنواره هنرهای تجسمی فرهنگیان سراسرکشورسال 1382شرکت داشتم که رتبه اول این جشنواره درخط نستعلیق راکسب کردم وهمچنین رتبه اول خوشنویسی «رشدمعلم» درسال 1380ورتبه دوم «جشنواره قرآن وعترت »استان خراسان.

 خراسان : باروی کارآمدن کامپیوتر،ونرم افزارهایی که کارخوشنویسی ازطریق آن صورت می گیردآیاکاروهنرخوشنویسی کم رنگ ترشده ؟

خوشنویسی تنهاکناریکدیگرچیدن حروف وکلمات نیست بلکه چگونه چیدن آنهانیزشرط است بدین معناکه اگرکسی باخوشنویسی ورمزورازآن آشنایی نداردنمی تواندیک اثرهنری که دارای« صفاوشان» که دواصل قابل تامل ازاصول دوازده گانه خوشنویسی می باشدرابیافریندونمی تواندآن ریتم وحرکت رژه دارحروف وکلمات دریک سطرراکه اساس آنهابربیضی است بیافریندلذاازاینجاست که نه تنهانقش خوشنویسی در آثارماندگارکمرنگ نخواهدشدبلکه برجسته ترخواهدبود.

خراسان :باتوجه به بیان شما،خوشنویسی راهنرمی دانیدیافن ؟

- «فن» است چراکه تامراحلی برآن اصول وقواعدحکم فرماست. بدین معناکه هنرجووقتی واردکلاس خوشنویسی می شودمی آموزدکه« الف» سه نقطه است وروی خط زمینه (سطر)قرارمی گیردو «ب»5نقطه وبه همین صورت... امااین قواعدواصول تاحدودی است وبعدابه این نتیجه می رسیم که« الف» یک نقطه ای هم می شودنوشت که جایگاهش باتوجه به حروف قبل وبعدازخودش مشخص می شودواینجاست که «هنر»بودن خوشنویسی آغازمی شودوکسانی که به این مرحله می رسندآثاری خلق می کنندکه اگرحتی مخاطبانشان کسی غیرازخوشنویس باشدبه هنری بودن اثرواینکه حروف وکلمات باتوجه به شاخصه های هنرهای تجسمی هرکدام بایدآنجایی که قرارگیرندقرارگرفته اندواینجاست که خوشنویسی رابه عنوان یک هنرمحض وخالص معرفی می کنندچراکه خوشنویسی رامی توان ازدیدگاه یک موسیقیدان دارای ریتم وآهنگ دانست وازدیدگاه یک گرافیست می توان جایگاه حروف وکلمات ودرهم تنیدن آنهارابررسی کرد.

خراسان :دردورانی که دانشجوی تربیت معلم بودیدیکی ازخاطرات  خوب باشمابودن مرتب خط نوشتن وتمرین کردن شما بودهنوزهم باداشتن مدرک ممتازدرخوشنویسی تمرین وممارست ادامه داردروزی چندساعت تمرین می کنید؟

-         خوشنویسی ازجمله هنرهایی است که اگریک روزتمرین نکنیم «خودمان»می فهمیم که پس افتاده ایم واگردورروزتمرین نشود«اطرافیانمان»می فهمندواگرسه روزاتفاق بیفتد«همه» می فهمنداین نشانگرنیازمدام ومستمرتمرین درخوشنویسی ست.

خراسان:تمرین برای خوشنویسی هم راه وروش خاصی واشکال گوناگونی داردیامانندیک مبتدی فقط بایدروی کاغذنوشت وپاره کرد؟

-         تمرین برسه گونه است مشق نظری ،مشق عملی ومشق خیالی.

درمشق نظری،خوشنویس به خطوط نخبگان این هنر«دیدگان» خودرامزین می کندتابامطالعه دراین زمینه بتواندآگاهی وبصیرت کافی پیداکندوبعدواردمشق عملی می شودبه این صورت که آن اطلاعاتی راکه جمع آوری نموده ودرحافظه ای که جایگاهش مقرراست انباشته است بتوانددرانگشتان خودباتمرین وممارست بسیارآن حافظه راایجادکندکه هم ملکه ذهن شودوهم عمل، بدین گونه که حرکات برای ذهن ودست تعریف شده باشدتااینکه حرکتی که درذهن تداعی میشوددست آن راعملی سازدشخص پس ازآنکه مشق نظری راانجام دادبایدبسیاروبسیارتمرین کندومشق خیالی این است که هنرمنددائمادرحال خوشنویسی است چه درحال راه رفتن وچه نشستن و…وقتی که خوشنویس به لحاظ مشق نظری وخیالی به حدقابل قبولی ازرشدرسیده باشددیگرنوشتن برایش آسان است وبه راحتی قلم دربین انگشتانش به حرکت درمی آید

خراسان :آیاهرکسی که وارداین عرصه شودمی تواندموفق باشدباتوجه به اینکه گفته می شودهنربایددرذات آدمهاباشدتااینکه ازقوه به فعل درآیدونشرکندوبخصوص این جمله که برخی می گویندخوشنویسی ارثی است ومانمی توانیم خوشنویس شویم؟

-         به این سوال  دوگونه می شودپاسخ داداول اینکه هرکسی بااستعدادعادی می تواندواردعرصه خوشنویسی شودوپیشرفت قابل ملاحظه ای کسب نمایددوم اینکه من بعنوان یک مدرس اصول رابه هنرجوانتقال می دهم اما«هنروهنرمندشدن» رانمی توانم منتقل کنم، بلکه بایدخودهنرجوبتواندرابطه بین اصول راکشف کندومطالعه نمایدوریاضت بکشدوبه همان پاسخی که درموردفن وهنربودن خوشنویسی عرض کردم برسدتااینکه اثرش رابه عنوان یک اثرهنری ارزیابی کردوبه عنوان یک هنرمندخوشنویس برایش احترام قائل شد.

خراسان :جایگاه نقطه درخوشنویسی؟

نقطه درآرایش وهماهنگی دریک اثرهنری جایگاه ویژه ای داردونقش گسترده ای دراین هنرداردزیرانقطه ازجمله عناصری است که دارای نمادبیشتری نسبت به سایرعناصرمی باشدلذااولین عنصری که نظربییننده رادریک تابلوبه خودجلب می کندنقطه است که انتخاب جایگاه نادرست آن دریک تابلوموجب اذیت چشم وعدم تعادل دراثرهنری می شود.

خراسان:آموزش خوشنویسی رابه دیگران هم که درراس کارهایتان قراردارد؟

- (می خندد)می گویند:«تورابه جایی می اندازم که عرب نی انداخت»،متاسفانه «نی خوشنویسی » ومن باپرتاب «نی عرب»به جایی رفتیم که امکان تربیت هنرجونیست همانطورکه می دانیدمن درفاصله بیش ازصدکیلومتری بجنورددرروستایی تدریس می کنم که هنرجودرآنجانمی شودتربیت کردواگرتربیت هنرجوداشته باشم فقط درایام تعطیلات تابستان است که درکلاسهایی که آموزش وپرورش می گذاردآموزش می دهم.     

خراسان :ماشاهدرشدبی رویه خوشنویسی شده ایم وبسیاری ادعای استادی دارندآیااین هنردرسالهای اخیربیشتر«توسعه»داشته یا«رشد»؟

- متاسفانه امروزه برخی از خوشنویسان، ماکمتربه امر«توسعه»توجه دارندوسعیشان براین نیست که سلیقه ودیدگاه وهوشیاری وآگاهی مردم رانسبت به اثرخویش بالاببرندبلکه تلاششان براین است که کارخودرادرحدسلیقه مردم پایین بیاورندکه تابلوموردقبول واقع شوداینجاست که ازخوشنویسی نه به عنوان فن بلکه به عنوان هنروآنهم هنری محض وخالص می شودیادکردواینجاست که شاهدرشدبیشتری هستیم ولی اساتیدفن ،تلاش بیش ازحدی برای توسعه این هنردارند.

خراسان:بنابراین بایددرورودهنرجویان به دنیای خوشنویسی دقت بیشتری کرد؟

- بله،خوشنویسی ازجمله هنرهایی است که هرکسی رااجازه ی ورودبه آن عرصه داده نمی شودهم به لحاظ معنویت حاکم برآن وهم به لحاظ رمزورازهایی که درقوسهای آن نهفته است

نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند     نه هرکه آینه سازدسکندری داند

نه هرکه طرف کله کج نهادوتندنشست    کلاه داری وآئین سروری ، داند

هزارنکته باریکترازمواینجاست            نه هرکه سربتراشد،قلندری داند

که دستیابی به این نکته های باریکترازمو،روح لطیف وآرامی رامی طلبدکه اساس کاردراین شاخه ی هنری است .


مطالب مشابه :


مقاله

هنرآموز رشته علوم دام از هنرستان کشاورزی شهید هاشمی نژاد مانه وسملقان. آموزش وپرورش




تاريخچه آموزش و پرورش بجنورد

مرور اين شهرها داراي آموزش وپرورش مستقل سال 1361,مانه وسملقان در سال1363 و راز و




فراخوان طرح های خلاق وشیوه های نو آموزشی

آموزش وپرورش مانه وسملقان اداره کل آموزش وپرورش خراسان




طرح آموزش همرا با تولید

مركزي ايران براي وزارت آموزش وپرورش افتتاح شده است و ارسال وپرورش مانه وسملقان




مقاله

آموزش وپرورش مانه وسملقان اداره کل آموزش وپرورش خراسان




پارک لاله آشخانه مرکزشهرستان مانه وسملقان(۲)

سازمان آموزش وپرورش خراسان پارک لاله آشخانه مرکزشهرستان مانه وسملقان(۲)




نامه يک دبيربه رئيس آموزش وپرورش درگز

اداره کل آموزش وپرورش خراسان فعالیت های قرآنی شهرستان مانه وسملقان . فقط برای تو(زهرایی)




رونمايي دوباره از مشکلات مانه و سملقان؛ وسيع ترين شهرستان استان

سازمان آموزش وپرورش فعالیت های قرآنی شهرستان مانه وسملقان . حال مانه و سملقان با 103




بستر سرمایه گذاری را در خراسان شمالی فراهم کنید

مانه وسملقان وجاجرم در مجلس شورای اسلامی عمده مشکلات این استان را کمبود کتابخانه شهری در




نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند

سازمان آموزش وپرورش بجنورددریکی ازروستاهای مانه وسملقان درحال تحصیل است دارای




برچسب :