ارزش جایزه دانشگاه سنت اندروز برای بیضایی چقدر است


اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,بهرام بیضایی

بهرام بیضایی پنجشنبه اول تیر از دانشگاه سنت‌اندروز اسکاتلند دکترای افتخاری ادبیات دریافت کرد. پژوهشگر، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان برجسته تئاتر و سینمای ایران روز پنجشنبه اول تیر از دانشگاه سنت‌اندروز اسکاتلند که با بیش از ٦٠٠ سال سابقه تاریخی قدیمی‌ترین دانشگاه اسکاتلند به حساب می‌آید، دکترای افتخاری ادبیات دریافت کرد.

به گزارش ایران آنلاین ،این برنامه که به پیشنهاد و با برنامه‌ریزی مدیر گروه ادبیات فارسی، سعید طلاجوی و با حمایت پروفسور علی انصاری (مدیر گروه ایران‌شناسی دانشگاه سنت‌اندروز) به انجام رسید برای بزرگداشت ٦٠ سال فعالیت فرهنگی بهرام بیضایی در عرصه نمایش، سینما و اسطوره‌شناسی ایران انجام شد.هم‌زمان با بیضایی، پروفسور آنتونی کوهن (پژوهشگر برجسته مردم‌شناسی) و مایکل پالین (نویسنده، طنزپرداز و برنامه‌ساز برجسته تلویزیون بریتانیا) مفتخر به دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه سنت‌اندروز شدند.

 

در این برنامه، سعید طلاجوی درباره دیالوگ بیضایی با سینمای ایران در فیلم رگبار، پرویز جاهد درباره عناصر تریلر جنایی در فیلم‌های بیضایی با تمرکز روی فیلم‌های کلاغ، شاید وقتی دیگر و سگ‌کشی، مریم قربان کریمی درباره هویت زنانه در رگبار، سعید زیدآبادی‌نژاد درباره چندزبانی در فیلم باشو غریبه کوچک، فرشاد زاهدی درباره فضا، زمان، بدن‌ها و حافظه در آثار بیضایی، نینا خامسی درباره بازنمایی جوانان آواره در سینمای ایران، فرشید کاظمی درباره جنبه‌های شاعرانه و اسطوره‌ای صدای زنانه در سینمای بیضایی، فاطمه خوانسالار درباره خوانش بوم‌گرایانه از غریبه و مه، چریکه تارا و باشو غریبه کوچک، حمید احیا درباره زبان و شیوه‌های اجرائی در طرب‌نامه بیضایی و نیلوفر بیضایی درباره نبوغ بیضایی و تلاش خستگی‌ناپذیر او در تئاتر و سینمای ایران سخنرانی کردند.

 

پرفسور علی انصاری که در کنار پروفسور منزیس کمپبل (رئیس دانشگاه) و پروفسور سالی ماپستن (مدیر اجرائی دانشگاه) مسئولیت معرفی بهرام بیضایی و تقدیم لوح تقدیر و دکترای افتخاری به او را بر عهده داشت، در سخنرانی خود به حجم و تنوع کم‌نظیر آثار بیضایی اشاره کرد و از تأثیر آثار پژوهشی، نمایشی و سینمایی او بر چندین نسل از فعالان فرهنگی ایران سخن گفت.

 

برنامه‌های مربوط به این مراسم با یک گردهمایی دو روزه در روزهای دوم و سوم تیر ادامه خواهند یافت که در آن تعدادی از چهره‌ها و پژوهشگران دانشگاهی درباره جنبه‌های مختلف آثار بیضایی سخنرانی خواهند کرد.

 

سعید طلاجوی درباره اهمیت این گردهمایی به ایلنا گفت: اهمیت آثار آقای بیضایی در بازخوانی و به‌کارگیری شیوه‌های نمایشی و آیینی ایرانی در آثار برجسته‌ای که فرهنگ ایران و هویت تاریخی، فردی و جمعی انسان، به‌ویژه انسان ایرانی را از زوایای مختلف بررسی می‌کند، بر هیچ‌یک از ایرانیان اهل نمایش و سینما پوشیده نیست.