"توییت باز ترین" دولتمرد جهان


شاید هیچ گاه در تاریخ آمریکا به اندازه دوران رییس جمهور چهل و پنجم آمریکا، اختصاص"دفتر و دستک" برای سخنگوی کاخ سفید بی معناتر از امروز نشده بود..

 عصر ایران -  دونالد ترامپ این روزها به کانون توجه رسانه های جهانی تبدیل شده است. دو هفته ای از آغاز به کار رییس جمهور جنجالی آمریکا و شاید جنجالی ترین رییس جمهور تاریخ آمریکا می گذرد و در طی همین مدت ترامپ بیش از 20 فرمان اجرایی امضا کرده و در کنار آن بیشتر از 100 توییت نوشته است.

 

 استفاده فراوان ترامپ از توییتر برای نوشتن مواضع و دیدگاه هایش باعث شده صفحه رسمی او در توییتر به یکی از پر مخاطب ترین صفحات این شبکه اجتماعی تبدیل شود؛ صفحه ترامپ هم اینک بیش از 24 میلیون و 100 هزار "فالور" – دنبال کننده – دارد.

 

او درباره طیف متنوعی از موضوعات " توییت " می کند. شاید اغراق نباشد که بگوییم ترامپ " توییت باز ترین " دولتمرد جهان است. او روزانه بارها توییت می کند و گاه درباره یک موضوع که ذهن او را مشغول کرده به طور پی در پی و به فاصله چند دقیقه توییت های مختلفی می نویسد و نظرات خود را از زوایای مختلف درباره موضوع مورد بحث و مناقشه مطرح می کند.

 

صفحه رسمی ترامپ در توییتر

اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , ترامپ

به دلیل استفاده بسیار زیاد ترامپ از ابزار توییت برای مطرح کردن نظراتش ، بسیاری از خبرنگاران در آمریکا و دیگر نقاط جهان صفحه توییتر او را با دقت دنبال می کنند ، چون ترامپ هر روز چندین توییت می نویسد که غالب آنها نیز جنجالی هستند.

 

از جمله این توییت ها ، توییت 3 روز پیش او در محکومیت اقدام قاضی ایالت واشنگتن در لغو موقت فرمان اجرایی ضد مهاجرت اوست.

 

 ترامپ در توییت خود از عبارت " به اصطلاح قاضی" برای نامیدن قاضی ایالت واشنگتن که حکم به لغو فرمان اجرایی ضد مهاجرتی او داده بود، استفاده کرد ؛ عبارتی که جنجال زیادی به پا کرد و بسیاری آن را توهین آمیز دانستند.

اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , ترامپ

حتی مایکل مور فیلمساز منتقد ترامپ در واکنش به این توییت ترامپ، در توییتی نوشت : او ماه ها برای پیدا کردن اسمی مناسب برای خطاب قرار دادن ترامپ دنبال عبارت می گشته است و چه عبارتی بهتر از عبارت خود ترامپ برای نام بردن از آن قاضی " به اصطلاح رییس جمهور " . مایکل مور نوشت از این پس ترامپ را با این لفظ خطاب قرار خواهد داد.

 

بسیاری از توییت های ترامپ جنجالی هستند . او از همان آغاز کارزار انتخاباتی خود توانست با استفاده موثر از این شبکه اجتماعی ، ارتباط مستقیمی با هوادارانش برقرار کند؛ ارتباطی که دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه و دموکرات، موفق به برقراری آن در سطح ترامپ نشدند.

 

کمپین انتخاباتی ترامپ و به ویژه خود او، در ایام رقابت های انتخاباتی استفاده موثری از شبکه های اجتماعی کردند؛  و این استفاده موثر توانست در نهایت بر جو غالب رسانه ای – رسانه های بزرگ – که حامی هیلاری کلینتون نامزد رقیب ترامپ بودند، فایق آید.

 

ترامپ توانست به مدد شبکه های اجتماعی با هوادارانش ارتباط برقرار کرده و آنها را سازماندهی کند، در بسیاری از موارد نیز انتشار خبرهای دروغین و غیر واقعی در این شبکه ها به نفع ترامپ ، باعث می شد او در بین هوادارانش محبوب تر شود.

 

حالا رییس جمهور ترامپ با کسب تجربه از کارزار انتخاباتی ، به تنهایی و "یک تنه" نقش سخنگوی کاخ سفید را بر عهده گرفته است.

 

 در دو هفته ای که از ریاست جمهروی او می گذرد ، "شان اسپایسر" سخنگوی کاخ سفید غالبا در نشست خبری روزانه درباره سخنان و توییت های ترامپ توضیح می دهد. شاید هیچ گاه در تاریخ آمریکا به اندازه دوران رییس جمهور چهل و پنجم آمریکا، اختصاص "دفتر و دستک" برای سخنگوی کاخ سفید بی معناتر از امروز نشده بود ؛ چون اساسا شخص رییس جمهور خود روزانه بارها و بارها از طریق توییتر مواضع و دیدگاه های خود را به صورت بی ملاحظه و شفاف و گاه حتی غیر دیپلماتیک و موهن علیه افراد و کشورها و نهادها ابراز می کند و دیگر نیازی به " حرف کشیدن مشقت بار" از پشت پرده آنچه در کاخ سفید می گذرد از زبان سخنگوی رسمی این نهاد نمانده است؛ به ویژه آنکه "حرف کشیدن" از زبان سخنگویان رسمی که غالبا  در لفافه حرف می زنند ؛ برای خبرنگاران کار چندان آسانی نیست.

 

ترامپ از زمانی که به عنوان رییس جمهور پا به کاخ سفید گذاشته تا روز یکشنبه همین هفته ، 100 بار در صفحه رسمی خود در توییتر مطلب نوشته است. او به طور میانگین روزانه 10 توییت نوشته است.

 

بسیاری، استفاده بیش از حد ترامپ از توییت برای برقراری ارتباط با شهروندان آمریکایی را با استفاده پرزیدنت "فرانکلین دلانو روزولت" رییس جمهور اسبق آمریکا از رادیو برای سخن گفتن و ارتباط مستقیم با مردم آمریکا در دهه 1930 مقایسه می کنند.

 

آخرین توییت ترامپ در صفحه رسمی اش @realdonald trump – تا لحظه تنظیم این گزارش – مطلبی درباره تهدیدات امنیتی ناشی از به گفته خودش " تروریسم افراط گرای اسلامی " است. ترامپ در ساعات نزدیک به نیمه شب دوشنبه – به وقت واشنگتن – توییت کرده : تهدید ناشی از تروریسم افراط گرای اسلامی بسیار واقعی است، فقط کافی است به آنچه که در اروپا و خاورمیانه اتفاق می افتد ، نگاه کنیم. دادگاه ها باید سریع اقدام کنند."

 

اشاره او به برگزاری دادگاه فرجام خواهی در روز سه شنبه (7 فوریه 2017 – 19 بهمن 1395) در شهر سانفرانسیسکو است. دادگاه قرار است با شکایت وکلای دولت ترامپ موضوع لغو فرمان اجرایی او از سوی قاضی فدرال ایالت واشنگتن را مورد بررسی قرار دهد.