فواد معصوم: ما نمی‌توانیم دشمن ایران باشیم


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,فواد معصوم

رئیس جمهور عراق گفت: ما نمی‌توانیم دشمن ایران باشیم و به دنبال ایجاد روابطی متعادل با همه هستیم.

 به گزارش ایسنا، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق در گفت‌وگو با روزنامه سعودی عکاظ گفت:  ما نمی‌توانیم دشمن ایران باشیم و به دنبال رابطه‌ای متعادل با همه هستیم. می‌گویند که ایران در امور عراق دخالت می‌کند اما این حرفها همگی سیاسی‌اند. من تا به امروز حتی یک مسئول ایرانی را ندیده‌ام که از من بخواهد اقدام خاصی انجام دهم و بزرگترین دلیل این ادعا نیز برگزاری نشست‌های اخیر در ریاض است؛ زیرا اگر دخالت ایران واقعیت داشت باید از من خواسته می‌شد که به این سفر نروم اما من با وجود اینکه روابط خوبی با ایران داریم به این سفر رفتم.

 

وی در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۴ که برای نشست‌های سازمان ملل به آمریکا رفته بودم با جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا دیدار کردم  و درباره مسائل زیادی با وی گفت‌وگو کردم. همچنین گفتم: ما با چشمان ایران به آمریکا نگاه نمی‌کنیم همانطور که با چشمان شما به ایران نگاه نمی‌کنیم. ما منافع مشترک و روابطی راهبردی با آمریکا و ایران داریم. او نیز  گفت که ما خواهان تغییر نظام و ایجاد مشکل در ایران نیستیم بلکه مشکل ما پرونده هسته‌ای است.

 

خبرنگار عکاظ در ادامه ادعا کرد: اما گفته می‌شود که سفارت ایران در بغداد، بر عراق حکومت و قاسم سلیمانی وضعیت داخلی عراق را اداره می‌کند. نظر شما چیست؟

 

فواد معصوم در پاسخی  کوتاه گفت: این‌ چنین گفته می‌شود.

 

خبرنگار در ادامه مدعی شد: جناب رئیس جمهور تنها گفته نمی‌شود. آیا این حقیقت ندارد که قاسم سلیمانی مشاور وزارت دفاع در عراق است و در امور ارتش عراق دخالت می‌کند؟ چگونه یک کشور عربی این مساله را می‌پذیرد؟

 

رئیس‌جمهور عراق در پاسخ گفت: روابط ما با ایران خوب است و آنچه درباره سلیمانی و اقداماتش در بغداد گفته می‌شود دقیق نیست. سلیمانی فقط یک مستشار نظامی است و کارمند دائمی نیست. ما از آمریکا، فرانسه، ترکیه و همینطور ایران مستشار نظامی داریم و باید از تجربیات آنها استفاده کنیم علاوه بر این کمیته هماهنگی چهارجانبه متشکل از عراق، ایران، سوریه و روسیه را نیز داریم.

 

خبرنگار سعودی  در ادامه  گفت:  قطر یک کشور کوچک با رسانه‌های متعدد است که از آنها علیه دیگران استفاده می‌کند که الجزیره از جمله آنهاست. شواهدی وجود دارد که  نشان می‌دهد دوحه از گروه‌های افراطی از جمله القاعده، النصره، حزب‌الله حمایت می‌کند و اخیرا نیز تلاش کرده به الحشد الشعبی نیز رشوه دهد علاوه بر اینکه  روابط خوبی با ایران برای ایجاد ناامنی در منطقه دارد موضع شما در این رابطه چیست؟

 

معصوم در پاسخ گفت: شما باید بدانید که مرزهای ایران و عراق بیش ۱۳۰۰ کیلومتر است و ما  با این کشور روابط خوبی داریم. تهران از نخستین روز تجاوز داعش به موصل، کمک‌های نظامی و بشردوستانه به ما کرد؛ بنابراین ما موافق موضع‌گیری یک طرف در منطقه علیه طرف دیگر نیستیم. این سیاست ماست و آنچه برای ما اهمیت دارد بازگشت امنیت و ثبات به کشورمان است. من می‌شنوم که قطر اینجا و آنجا دخالت می‌کند. اما اکنون  همه چیز با اتهامات سیاسی و اتهامات حقوقی و قانونی علیه قطر در هم آمیخته است و من دقیق نمی‌دانم چه اتفاقاتی رخ داده است.