حسن اسماعیل زاده

نقاشان قهوه خانه ای 

                                        حسن اسماعیل زاده

 

            125.jpg

 

استاد حسن اسماعيل زاده که تخلص هنری خویش " اسماعیل زاده" را از نام پدر "اسماعیل" وام گرفته است،وی  در سال 1301 در زنجان به دنیا آمد. پيش از به دنيا آمدن او، پدر ايشان رخت از جهان بربست. وي با مدد از استعداد خدادادي از همان اوان كودكي به دليل شور و شوق و علاقه اي كه به هنر نقاشي داشت، تجربه هاي نخستين نقش آفريني را كسب كرد.

 در کودکی به همراه خانواده اش به تهران مهاجرت کرد. هفت هشت ساله بود که مادرش او را به شاگردی به دست استاد محمد مدبر سپرد. استاد مدبر در کارگاهی در سر چهارراه گلوبندک کار می کرد. ده سال نزد او رمز قلم کشیدن و هنر رنگ آمیزی را آموخت. در این سال ها رنگ می سایید، گچبری های خانه های اعیان را رنگ می زد و نقاشی می کرد، گهگاه نیز نقش هایی بر پرده بوم می انداخت. خیلی ها وی را مدبر زنده می دانند ، فقط با یک تفاوت که وی نرم تر و ملایم تر از استاد محمد کار می کند.

استاد اسماعیل زاده نقش پردازی بر روی تابلو را در قهوه خانه سنگتراش ها آغاز کرد. این قهوه خانه در بازار تهران، نرسیده به چهار سو بزرگ قرار داشت. قهوه خانه سنگ تراش ها، از قهوه خانه های بازمانده از دوره قاجار بود و آن را کریم آبادی می گرداند.

 

esmaeelzade1.jpg

 p   کشته شدن سیاوش - رنگ و روغن روی بوم - ابعاد 135/5 *186 - مجموعه موزه رضا عباسی

 

بعدها در قهوه خانه های قدیم و معتبر تهران، مانند قهوه خانه مشهدی صفر، بالای آب انبار سید اسماعیل، قهوه خانه عباس تکیه در میدان مولوی و قهوه خانه محمود مسگر در میدان قزوین می نشست و نقاشی می کرد. او به سفارش قهوه چیان، نقاشی های دلخواه آنان را می کشید و از دستمزدی که از آنها      می گرفت گذران زندگی می کرد.

نقاشی های اسماعیل زاده، خط ، سبک ، رنگ و قلم استادش، مدبر، را می نماید. هنر و ذوقش را بیشتر در نقشینه کردن موضوعات مذهبی، به خصوص وقایع کربلا، به کار برده است. از رنگ ها، رنگ های تلخ و تیره، مانند قهوه ای را بیش از رنگهای دیگر دوست دارد. در زمینه نقاشیهای تابلوهایش آن رنگها به خوبی نمایان است.

تابلوهای بسیار زیادی در زمینه حماسه های مذهبی و ملی و موضوعات رزمی و بزمی کشیده است. از جمله نقاشی های او «خیمه گاه سید الشهدا»، «جنگ های حضرت علی»، «آتش رفتن سیاوش»، «جنگ رستم و اشکبوس» و «بهرام و گل اندام» را می توان نام برد.

پیکر مرحوم استاد حسن اسماعیل زاده (چلیپا) روز دوشنبه 23 بهمن 1385 در میان حزن و اندوه هنرمندان و نزدیکان به خاک سپرده شد

اسماعیل زاده در فیلم مستندی که از وی ساخته شده است با نام « خاک گرم»؛  بر مزار« قوللر آقاسی» و« محمد مدبر» می برد. و می گوید:« ما از این دولت راضی هستیم. به این خاطر که وقت مرگ به هر کدام ، مزاری اهدا می کند.»

 

 

                                 

                                                         جنگ دو برادر در روز عاشورا

                 pic%20a029.jpg

                                                                    جنگ خیبر

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برگرفته از سایت:   http://www.islamic-art.net

                          http://www.negargari.ir/                       

      

  سیف، هادی؛ نقاشی قهوه خانه؛ انتشارات موزه رضا عباسی

             


مطالب مشابه :


گالری شمرون؛ میزبان نقاشی بزرگان نقاشی ایران

اکبر صنعتی، استاد میشا شهبازیان، استاد یرواند نهاپتیان، استاد سمبات تابلو اعلانات و




نگاره«سماع دراویش»در آینه‌ی تصوف

با نگاهی به حرکت فرم‌های زیربنایی تابلو؛ فرم مثلث و لوزی(تصویر یک) سمبات در




هنرمندان معاصر: محمدعلی شیوایی( کاکو)

حوالی ظهر از پله‌ها بالا می‌رفتم تا تابلو را ببینم. هنرمندان معاصر - سمبات در




حسن اسماعیل زاده

استاد اسماعیل زاده نقش پردازی بر روی تابلو را در قهوه خانه سنگتراش ها آغاز کرد. سمبات در




شاعرانه‌هايي كه مرثیه انسان امروزند

آسمان هرکجا یک رنگ است؛ حتی در خواب‌هایی که با چشمان باز شخصیت تابلو خیره به سمبات در




جستاری بر فلسفه مدرنیسم و نقش آن در شکل گیری هنر مدرن(2)

قاب بی شیشه - جستاری بر فلسفه مدرنیسم و نقش آن در شکل گیری هنر مدرن(2) - "یادداشت هایی در باره




محمد مدبر

نقاشی بعضی از تابلو هایش، مانند «مصیب کربلا»، ذوق و گرایش او را به طبیعت سازی سمبات در




درآمدي بر آراي زيبايي‌شناسي بنديتو كروچه

اينكه اگر اثر هنري نمي‌تواند سودمند باشد پس چگونه مي‌توان با يك تابلو نقاشي سمبات در




برچسب :