گزارش صعود به قله دماوند (جبهه جنوبی) - مرداد92

گزارش صعود به قله ی دماوند از جبهه ی جنوب :

تاریخ اجرای برنامه : 23 و 24 مرداد ماه ( دو روز)

تعداد نفرات : 10 نفر

سرپرست گروه : آقای فریبرز گنجی

مسئول فنی گروه : آقای کیارش گنجی

سرپرست دوم : خانم پریسا عمیدیان

مسئول تدارکات : آقای روح الله یعقوب پور

تهیه گزارش: خانم پریناز عمیدیان

معرفی قله :
قله دماوند به ارتفاع 5671 متر، بعنوان بام ایران و با شهرتی جهانی یکی از منحصر بفرد ترین جاذبه های طبیعی ایران بشمار می رود. کوه دماوند در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مرکزی و بخش لاریجان قرار دارد و جاده توریستی هراز که تهران را به مازندران متصل می سازد از نزدیکی آن عبور می کند . در عین حال دماوند بعنوان بلندترین قله مخروطی جهان با کمتر از سه هزار نفر صعود کننده خارجی کم‌گذرترین قله مخروطی جهان به‌شمار می‌رود. این در حالی است که از رقیب آن یعنی فوجی یاما در ژاپن با 3776متر ارتفاع سالانه 300 هزار گردشگر خارجی بازدید میکنند.
آخرین فعالیت آتشفشانی دماوند به چند هزار سال پیش برمیگردد. اکنون آتشفشان دماوند در مرحلۀ نیمه فعال به سر می برد. وجود چشمه های گوگردی و آب گرم که در جنوب شرقی کوه قرار دارند و همچنین فوران گازهای گوگردی، نشانه هایی از این فعالیت می باشند.

نشانه های فعالیت های آتشفشانی کوه دماوند، در 500متر انتهایی قلۀ آن و در جبهه جنوبی دیده می شود که این محل به تپه گوگردی یا دودکوه معروف است. بزرگترین حفره ای که گاز گوگرد از آن خارج می شود، در بالای تپه گوگردی و در نزدیکی قله و دهانۀ آتشفشان قرار دارد که بخار گوگرد مانند ستونی بزرگ، از حفره ای با فشار زیاد به بیرون رانده می شود و تا ارتفاع چند متر به بالا می رود. این ستون بخار از دامنه های دماوند نیز قابل مشاهده است.

دماوند بلند ترین کوه ایران و خاورمیانه و همچنین بلندترین قله ی آتشفشانی آسیاست دماوند همچنین بلندترین شیب را در بین قله های آتشفشانی دنیا دارد که این کوه را در رده ی دوازدهم بلندترین قله های دنیا از نظر ارتفاع نسبی قرار میدهد.

تاریخچه ی اولین صعود  :

از آثار و کتب تاریخی بجا مانده اینطور برمی آید که در زمان‌های قدیم عده‌ای خود را به قله دماوند رسانیده بودند. اما اولین صعود مکتوب و موفقیت ‌آمیز به قله. دماوند توسط اروپائیان در سال ۱۸۳۷ و شخص تیلر تامسن صورت گرفته ‌است. همچنین نخستین صعود مستند ایرانی به این قله، به سال ۱۸۵۷ باز می‌گردد که تیم سرهنگ محمد صادق ‌خان قاجار ارتفاع آن را ۶۶۱۳ ذرع تعیین نمود.

مسیرهای صعود:
برای رسیدن به قله دماوند، مسیرهای مختلفی وجود دارند که شناخته‌ شده‌ترین آن‌ها این جبهه‌ها هستند:
جبهه شمالی؛ مسیر صعود این جبهه از میان دو یخچال سیوله (سمت راست) و دوبی سل (سمت چپ) صورت می‌گیرد.
جبهه شمال شرقی؛ پناهگاه تخت فریدون در این مسیر قرار دارد.
جبهه غربی؛ پناهگاه سیمرغ در این مسیر قرار دارد.
جبهه جنوبی؛ پلور، رینه (2100 متر)، گوسفندسرا (3000 متر)، بارگاه سوم (4200 متر) و آبشار یخی در این مسیر قرار می‌گیرند.
آسان‌ترین این مسیرها جبهه جنوبی و سخت‌ترین آنها جبهه شمالی است. در مسیر جنوبی، آبشاری وجود دارد که همه سال یخ ‌زده‌است و تنها در تابستان‌های بسیار گرم، جاری می‌شود که به همین دلیل به آن آبشار یخی گفته می‌شود. این آبشار با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌ترین آب

دسترسی به منطقه :

از تهران که به جاده هراز رفتید پس از گذر از شهرهای بومهن، رودهن و آبعلی به دو راهی دماوند فیروزکوه و آمل میرسید. مسیر مستقیم به سمت آمل را ادامه دهید. پس از پشت سر گذاشتن امام زاده هاشم و حدود 20 کیلومتر بعد از پلور ورودی شهر رینه در سمت چپ قرار دارد. از اینجا حدود 5 کیلومتر راه تا رینه در پیش دارید.
برای دسترسی به گوسفند سرا (مسجد صاحب الزمان) هم باید از جاده ای که به موازات جاده هراز، رینه را به پلور متصل میکند به سمت پلور حرکت کنید و پس از حدود 5 کیلومتر به جاده خاکی میرسید که تابلوی زرد با نوشته "منابع طبیعی دماوند" در ورودی آن دیده میشود. این جاده خاکی بطول 6-7 کیلومتر به گوسفند سرا میرسد که مبدا صعود کوهنوردان از جبهه جنوبی میباشد. از این جاده خاکی ماشینهای شاسی بلند، مینی بوس، نیسان و یا ون میتوانند عبور نمایند. از رینه به گوسفند سرا نیسان کرایه ای نیز موجود میباشد.شار خاورمیانه ‌است.

مشروح گزارش :

از مدتی قبل برنامه ی صعود به این قله قطعی شده بود و بچه ها همگی در تکاپوی تلاش برای آمادگی جهت صعود بودند و در این میان مانند همیشه از همراهی آقایان گنجی و راهنمایشان بهره مند بودیم قبل از صعود هم برنامه ای برای گرفتن تست برای انتخاب تیم صعود برگزار شده بود در نهایت 10نفر از دوستان راهی شدند .عصر روز یکشنبه ساعت 16 از ترمینال بیرجند به سمت تهران حرکت کردیم شور و شوق صعود در چهره های همگی دیده میشد  بعضی از دوستان برای نخستین بار قرار بود که پای بر دماوند بگذارند اما بعضی بارها و بارها  در فصول مختلف به این کوه سر زده بودند . ساعت 8:30 بود که به ترمینال جنوب تهران رسیدیم و صرف صبحانه و جا به جایی ها و هماهنگی با ون  1ساعتی طول کشید تا از ترمینال خارج شدیم و راهی کمپ پلور شدیم ساعت 12 ظهر بود که رسیدیم خوشبختانه وسط هفته بود و کمپ خلوت بعد از هماهنگی اتاقی جهت اقامت در کمپ را تحویل گرفتیم

بعد از کمی استراحت دوباره کوله ها بسته شدند و همگی در تلاش بودیم تا با کم کردن چیز هایه غیر ضروری وزن کوله های خود را کم کنیم به دستور سرپرست همگی جمع شدیم و نکاتی یادآوری شد و تصمیم به این شد که همنوردان خودشان کوله های خود را تا بارکاه سوم  بیاورند و کوله ای به قاطر داده نشود  همچنین اعلام شد که ساعت 4 صبح به سمت گوسفند سرا با نیسان حرکت خواهیم کرد .راس ساعت همگی با پوشش کامل لباس گرم سوار شدیم در راهمان تا گوسفند سرا ( کمپ دوم کوهنوردی )  از مسیر خاکی گذشتیم که به دلیل بارندگی های مداومی که از اول هفته بود بسیار ناهمواری داشت 45 دقیقه تا گوسفند سرا راه داشتیم و پس از رسیدن ساعت 5 از آنجا راهی بارگاه سوم شدیم

هوا بسیار خوب و کمی سرد بود و منظره ی اطراف وبه خصوص خط الراس" دوبرار " خودنمایی میکرد  همان جا قول برنامه ای را گرفتیم ...

1ساعت آخر شیب زیر بارگاه کمی نفس گیر تر بود ساعت 9:30 به بارگاه رسیدیم و بعد از گرفتن چند عکس یادگاری به یاد گشایشگران مسیر ایران در برودپیک آیدین و مجتبی و پویا به داخل قرار گاه رفتیم .

بارگاه ظرفیت 200نفر را برای اقامت در داشت و همچنین دارای فروشگاه و سرویس بهداشتی بود در بارگاه مستقر شدیم هزینه ی گرفتن تخت برای هر نفر 10 هزار تومان بود . قبل از غروب آفتاب برای هم هوایی 1 ساعت به سمت قله ارتفاع گرفتیم و برگشتیم . مطابق اخباری که گرفته بودیم  ابرها قله را احاطه کرده بودند . شب در بارگاه هوا سرد بود . صبح ساعت 5 کوله ها را نسبتا سبک کردیم و به سمت قله حرکت کردیم زیرا بر اساس گزارشات هوا شناسی در نزدیکی ظهر آب و هوا ی قله نا مساعد میشد .در میانه راه سرپرست تیم به همراه یکی از همنوردانمان که حال مساعدی نداشت به سمت پایین حرکت کردند و بعد از آن با قرار قبلی خانم عمیدیان سرپرست جایگزین ایشان شدند و با هماهنگی با مسئول فنی به راه خود ادامه دادیم در راه با قدم های کوتاه حرکت میکردیم  و با هماهنگی های انجام شده در بازه ها ی زمانیه خاصی به ما استراحت داده میشد (هر 55دقیقه ,  5 دقیقه استراحت) IMG_0120.JPG

در مسیرمان به سمت قله از آبشار یخی که در ارتفاع 5100 متری در فاصله ای دورترکه در سمت راست ما بود همچنین میله هایی که برای مشخص کردن مسیر قرار داده شده بودند گذشتیم . قبل از آن به علت بادی که از نخست داشتیم بوی گوگرد حس میشد اما در نزدیکی تپه گوگردی بیشتر و بیشتر میشد  و این موضوع باعث شد که نتوانیم از روی تپه گوگردی از همان جبهه ی جنوب صعود کنیم و با پیشنهاد آقای مهندس گنجی به سمت شرق پیش رفتیم تا از گوگرد تا حد ممکن در امان باشیم  و در یک شیب نفس گیر در نهایت در ساعت 11:30 به قله رسیدیم بعد از تپه گوگردی تا مسیری که به سمت قله رفتیم به خوبی برف روی کوه را پوشانده بود در کاسه ی قله خیلی خبری از گوگرد نبود اما هر از گاهی باد هایی که می آمد ما را بی نصیب نمیگذاشت روی قله چند دقیقه ای را با نماد قله و پوستر کوهنوردان جاویدان در برودپیک عکس گرفتیم .

ضمنا با صحنه ای شگفت آور روبرو شدیم، کوهنوردانی که بقایای لاشه (گوسفندها ) را به نوبت بر دست بلند کرده و عکس میگرفتند !!!!! ... نهایتا ساعت 12 تصمیم به بازگشت گرفتیم و از راه آمده ، پائین رفته و ساعت 4:30 به بارگاه رسیدم . تا 30 دقیقه ای قبل از رسیدن دوستانمان را می دیدیم که به استقبالمان آماده بودند . همگی خوشحال بودیم ازین که کل تیم صعود کرده بود . در بارگاه بعد از کمی استراحت و تعویض لباس شام خوردیم این موقع بود که فهمیدیم که چقدر بارگاه شلوغ شده و خیلی ها در پاگردهای پله ها و روی زمین مستقر شدند . طبق صحبت هایی که شد قرار شد صبح روز بعد ساعت 6 بیدار شویم و بعد از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل ساعت 7 به سمت گوسفندسرا پایین برویم یکی از دوستان تهرانی هم همراهمان شد ساعت 9 گوسفندسرا بودیم و در راه با سیل عظیمی از کوهنوردانی مواجه شدیم که به قصد صعود بالا میرفتند بعد از آن سوار نیسانی شدیم که در گوسفندسرا منتظرمان بود و به کمپ پلور بازگشتیم

این برنامه در ساعت 10 در قرارگاه پلور پایان یافت .

در پایان از آقایان قباد و فریبرز گنجی برای ایجاد آمادگی های لازم جسمی و علمی برای لذت بردن از این صعود و همراهیشان  ,   آقای کیارش گنجی بابت  همراهی همه جانبه ی دوستان در تمامی مراحل صعود و کلیه ی دوستان و همنوردانم که صعودی خاطره انگیز را رقم زدند صمیمانه سپاس گزارم

شرکت کنندگان این برنامه:

خانمها: پریسا و پریناز عمیدیان - صدف فرقانی

آقایـان: قباد گنجی - علی آذرنوش - فریبرز گنجی - کیارش گنجی

روح الله یعقوب پور - حجت جم - صادق حسین پور

پریناز عمیدیان - باشگاه بلندای کوهستان

گزارش صعود به قله دماوند (جبهه جنوبی) - مرداد92

گزارش صعود به قله دماوند (جبهه جنوبی) گزارش صعود به قله ی دماوند از جبهه ی جنوب :

قله دماوند(جبهه جنوبی)

صعود - کوهنوردی ,طبیعت,اجتماعی بعد ازعبور شهرفیروزکوه وازجاده شهر ارجمند به لاسم

صعود به قله دماوند از جبهه جنوبی

با سلام در تاریخ ۲و ۳ شهریورماه آقایان رحمت الله مرادی و سید رضا بنی هاشمی موفق به صعود قله

صعود دماوند ...جبهه شمالی -جنوبی ..

صعود به دماوند جبهه شمالی- جنوبی برنامه روزهای ۶،۵و ۷/۵/۹۰. سرپرست :اقای مهدی قاسمی

گزارش صعود به قله دماوند

قله دماوند به ارتفاع 5671 آن و در جبهه جنوبی دیده می همان مسير صعود به پايين

صعود به قله دماوند از جبهه جنوبی

کوهستان اسرار آمیز - صعود به قله دماوند از جبهه جنوبی - کوه پیمایی - کوهنوردی

صعود به دماوند از جبهه جنوبی

روزی که قرار بود برنامه دماوند از جبهه جنوبی اجراء شود 25 تیر بود . اما به دلیل شرایط نامساعد

صعود به دماوند از جبهه جنوبي

» صعود به دماوند از جبهه یخی ، كه در ارتفاع ۵۱۰۰ متری از جبههٔ جنوبی کوه دماوند واقع