فراخوان مسابقه معماری


فراخوان مسابقه معماری

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در نظر دارد به منظور تهیه طرح اولیه موزه منطقه ای آذربایجان واقع در تبریز – خیابان استاد شهریار – خیابان 18 متری جدید الاحداث در زمینی به مساحت 11000 متر مربع مسابقه طراحی برگزار نماید.

اهداف طرح :

- جمع آوری – نگهداری و ارائه آثار و اشیاء باستانی بدست آمده از حفاریهای باستانشناسی
- معرفی آثارتاریخی و فرهنگی ارزشمند منطقه
- ایجاد مرکز تحقیقاتی برای پژوهشگران (عرصه فرهنگی)
- آموزش و ارتقاء سطح علمی جامعه و در خصوص فرهنگ و محیط
- ایجاد قطب و جذب گردشگری

مقدمه:

همانطور كه در اوايل قرن بيستم، ايران شاهد رونق صنعتي شد و كارخانه‌هاي آن زمان بهترين بناهاي آن دوره محسوب مي‌شدند مي‌توان گفت كه اكنون در دوره سلطنت فرهنگ به سر مي‌بريم و مهمترين بناهاي دوره ما موزه‌ها هستند. موزه ديگر فقط مكاني براي نمايش اشياء عتيقه، تاريخي و هنري نيست، بلكه چندين عملكرد ديگر به آن افزوده شده است كه اين مكان را تبديل به مركز فرهنگي نموده‌اند: كتابخانه – آزمايشگاه و كارگاه مرمت – كارگاههاي آموزش پژوهشي – سالنهاي نمايش و همايش – مغازه و كافه تريا، بخصوص دو عملكرد اخير كه محل تجمع و به نوعي نقطه پايان هر بازديد مي‌باشند.
در دو دهه اخير تعداد موزه‌هاي ساخته شده در جهان مساوي با تمام موزه‌هايي هستند كه در طول قرون گذشته بنا گشته‌اند و اين نشان مي‌دهد كه در كنار ساختمانهاي دانشگاهي، اكنون موزه‌ها نيز نقش كارخانه‌هاي فرهنگ‌سازي را ايفا مي‌كنند.


ضرورت ايجاد و راه‌اندازي موزه‌ها در دنياي كنوني:

در اساسنامه شوراي بين‌المللي موزه‌ها (ICOM) موزه ها به اين ترتيب تعريف شده است:
موزه مؤسسه اي دائمي به منظور حفظ ميراث فرهنگي و هنري و ارتقاء فرهنگي جامعه است كه به شكل هاي مختلف و مخصوصاً از طريق نمايش آموزشي و تفريحي مجموعه هاي هنري، تاريخي، علمي تكنولوژيكي و غيره براي عمومي مردم فعاليت مي كنند.
تدوين اهداف كلي فوق براي فعاليت موزه ها مبتني بر اهميت روزافزون وجود آنها در جوامعي است كه نقش فرهنگي موزه ها را به عنوان نهادهايي پويا و سازنده پذيرفته اند.
از جمله ويژگي فعاليت هر موزه نگرش جمعي در مورد بازديدكنندگان و اشياء نمايشي است. انسانها و اشياء نمايشي كه براساس سنت در محيط مشابه اي ماورا و سرپناه يافته اند اكنون بايد راه خود را در رابطه اي جديد و دائماً در حال تغيير با يكديگر بيابند. براي مقابله با خطر نابودي ميراث فرهنگي و يا نمايش اشياء بدون ارتباط بايد حلقة ارتباطي را كشف نمود كه معماري بخشي از آن است.
ويژگي ديگر كار موزه شيوه پوياي آن است. اشياء نمايشي به اين منظور گرد هم جمع نشده اند كه در مابقي عمر خود طاقچه اي را در يك موزه اشغال كنند، بلكه بايد زندگي جديدي را ميان مصاحبين، چه بازديدكنندگان و چه ساير اشياء نمايشي، آغاز كنند. معماري موزه بايد شرايطي را ايجاد كند كه بر جدايي تاسف بار گذشته از آينده و زنده از مرده فائق آيد و يا به صورت دقيقتر آن را از ميان بردارد.
موزه در مراحل اوليه شكل گيري، پاسخي براي نگهداري مجموعه هايي بود كه جمع آوري كننده ها با اشتياق آنها را به اين محل مي آوردند. به تعداد انواع موزه، اشيايي براي نگهداري وجود دارد تا رضايت افراد چه در حال حاضر و چه در آينده حفظ شود. با اين وجود موزه ها همانطور كه برخي افراد تصور مي كنند، مؤسساتي بي تحرك نيستند. مؤسسات انساني به مانند اندام هاي زنده، تمايل دارند تا در پاسخ به نيازها، گسترش يابند و تصادفاً از مرگي طبيعي بميرند. براي ايجاد يك موزه لازم است در چارچوب يك طرح جامع نسبت به ارايه تعريفي صحيح از آنها اقدام نمود. براي حفاظت از ميراث فرهنگي موزه ها مي بايست نسبت به تمام جنبه هاي زندگي طبيعي انسان، تاريخ طولاني اش و تمام آثار او مسلط بود.
موزه ها از مهمترين ابزارها براي معرفي آثار باقيمانده از گذشته به حساب مي آيند و در دنياي امروز نقش عمده اي در حيات فرهنگي بشر به عهده دارند.
در دنياي كنوني، رويكرد جهاني ملت ها از يك سو به توسعه دانش و فن آوري در ابعاد گوناگون پرداخته است و از سوي ديگر در جستجوي مباني و ريشه فرهنگ و تمدن ملت ها به كندوكاو مي پردازد. از اين رو دستيابي به نشانه هاي تمدن و فرهنگ در هر كشور اعم از پديدار گشتن اين دو مقوله در غالب آثار تاريخي، اشياء، آداب و رسوم، هنرها، بيش از پيش اهميت يافته است. با توجه به اين موضوع، بديهي است لزوم و ضرورت براي نگهداري، مطالعه و نمايش آثار مذكور تمهيدي براي اين رويكرد است.
به بياني ديگر در دنياي كنوني و در جهاني كه در آن تبادل فرهنگ و انديشه معني تازه اي پيدا كرده است، فراهم ديدن مكاني براي نمايش آثار به جاي مانده از دنياي كهن، نيز معنايي نوين دارد. بدين ترتيب ضرورت ايجاد و راه اندازي موزه ها در دنياي كنوني بسيار واضح و روشن مي نمايد.


گونه شناسي موزه ها:

شناخت خصوصيات مختلف موزه ها جهت طبقه بندي و گونه شناسي آتي به طور كلي از يك سو بر مكانيابي، نحوه فعاليت و نقش فرهنگي آنها در جامعه و از سوي ديگر بر برنامه ريزي و طراحي آنها مؤثر مي باشد.
گونه شناسي موزه ها در عين حال زمينه تدوين شبكه ملي موزه ها را برحسب عوامل و شرايط مختلف فرهنگي و جغرافيايي امكان پذير ساخته و مقدمه اي است بر تدوين طرح جامع توسعه موزه ها در كشور.
گونه شناسي موزه ها تحت تاثير عوامل متعددي قرار دارد كه در تعريف يك ايده يا هدف مربوط به تشكيل موزه مؤثر مي باشند.


موزه‌‌هاي منطقه‌اي:

موزه‌هاي منطقه‌اي، موزه‌هايي هستند كه فراتر از موزه‌‌هاي استاني تعريف مي‌شوند و اهداف موزه را در سطح وسيعتري دنبال مي‌كنند. توجيه احداث موزه‌هاي منطقه‌اي در گزارش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به اين صورت بيان شده است:
در جاي‌جاي سرزمين ايران به واسطه سابقه طولاني مردماني كه در آن زيسته‌اند كانونهاي مهمي از تمدن و فرهنگ وجود دارد اين كانونها در طول هزاران سال در نقاط و بخشهاي مختلف كشورمان به وجودآمده‌اند و از اين حيث ايران را از غناي فرهنگي و تاريخي بالايي برخوردار كرده‌اند. بسياري از اين كانونها در دل خاك خفته‌اند و ما امروز آثار و اشياء مربوط به آنها را از دل خاك بيرون آورده و در جهت شناخت سرزمين‌مان به مردم معرفي مي‌كنيم و بسياري از كانونهاي ديگر در سير تاريخي خود به حيات زنده امروز رسيده‌اند و نمود خود را در حيات امروزي شهرها و مجتمع‌هاي زيستي به رخ مي‌كشند. در راستاي اهداف سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و براي شناخت هر چه بهتر و ژرفتر فرهنگ و تمدن ايران، برنامه‌ها و سياستهايي جهت گسترش فرهنگ موزه اي تدارك ديده شده است. بخشي از اين برنامه ها به تعريف و ايجاد و راه اندازي موزه هاي منطقه اي مي پردازد. هدف از اينگونه موزه ها را مي توان در معرفي فرهنگ و تمدن منطقه از طريق معرفي آثار به جاي مانده، معرفي فرهنگ، تاريخ و پيشينه اقوام، ايجاد شناخت مردمان از گذشته خود، كمك به رشد و پيشرفت فرهنگي منطقه و همچنين جذب گردشگر خلاصه كرد. با توجه به اشتراكات فرهنگ هاي مختلف در موزه هاي منطقه اي علاوه بر معرفي كل فرهنگ و تمدن ايران زمين به طور خاص و گسترده تري به ويژگيهاو تمدن آن منطقه پرداخته مي شود.
موزه منطقه اي آذربايجان كه به معرفي منطقه اي شامل استانهاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل و زنجان مي پردازد در مركز استان آذربايجان شرقي پيش بيني شده است در عين حال اميد است كه در آينده، اينگونه موزه ها در مناطق موردنظر، امكان شناخت بهتر و گسترده تري از مناطق مذكور را ايجاد نمايد.


ديدگاه فرهنگي و تاريخي:

داشتن چنين موزه اي باعث ارتقاء سطح فرهنگي جامعه مخاطب مي شود و همچنين چكيده اي از فرهنگ نواحي آذري زبان را به همراه مسائل تاريخي و سياسي آن به نمايش مي گذارد. معرفي شخصيتهاي فرهنگي – علمي و سياسي منطقه ضروري است، زيرا افراد بسيار مهمي در زمينه هاي گوناگون از اين خطه سر برآورده اند كه نياز به معرفي آنها و توجه دادن ملي منطقه اي به آنها بايد در اولويت باشد.
 ايجاد ارتباط ساده و اوليه نسل جوان با پيوندهاي فرهنگي و تاريخي، سازنده هويت ملي
 امكان دسترسي پژوهشگران و علاقه مندان به آثار فرهنگي منطقه در مناسب ترين جايگاه
 معرفي حلقه هاي مشترك فرهنگي شمال غرب كشور
 حفظ هويت ملي در مواجه با روند جهاني شدن
 موزه به عنوان زيرساخت فرهنگي جامعه مي تواند ارزشهاي تاريخي و فرهنگي را از طريق خودشناسي به آيندگان منتقل نمايد.
سابقه تاريخي غني و بهم پيوسته مناطقي كه ذكر شد، وجود يك موزه منطقه اي را ضروري مي سازد زيرا اين منطقه از قديم الايام به صورت آذربايجان شامل محدوده وسيعي مي شده و لذا بررسي تاريخ منطقه شامل بررسي بيش از يك و يا چند استان خواهد بود.

ديدگاه سياسي و اجتماعي:

اين منطقه با توجه به پيشينه تاريخي و نقش آن در تحولات سياسي كشور و موقعيت استراتژيك آن به لحاظ داشتن مرز مشترك با سه كشور بايستي توانايي پاسخگويي به نيازهاي مخاطب را برآورد نمايد.
همچنين با بالا بردن سطح خودباوري و حفظ هويت وغرور ملي و اطلاع رساني فرهنگي به خود مردم منطقه و اهميت دادن به آن بسيار ضروري است.
 نمايش پيوندهاي مشترك و ريشه دار مردمي در منطقه شمال غرب كشور
 ايجاد وحدت، همدلي و همگرايي و قومي در بين مردم منطقه شمال غرب كشور
 نمايش عظمت و غناي فرهنگي منطقه موجب ايجاد غرور ملي مي گردد.

ديدگاه اقتصادي:

با توجه به بازديدكنندگان از ناحيه، اهداف اقتصادي و درآمدزايي از طريق موزه ها نيز مي تواند از برنامه هاي مهم باشد.
 با توجه به برنامه هاي دولت و توجه خاص به صنعت گردشگري، يكي از معيارهاي خاص جذب توريست در منطقه وجود موزه مي باشد.
 ايجاد اشتغال در منطقه با محوريت موزه و تور و تورگرداني
 معرفي پتانسيلهاي موجود منطقه در زمينه هاي صنعتي و كشاورزي به عنوان توانمنديهاي نهفته و قابل بازيافت


ديدگاه آموزش و پژوهشي:

موزه بايستي نقش آموزشي خود را به عموم و همچنين متخصصين امر برآورد نموده و امكان پژوهش و مطالعات را فراهم نمايد. اين كار به روش هاي زير صورت مي پذيرد:
 ايجاد زمينه هاي آموزشي و كمك به ارتقاء سطح فرهنگ جامعه
 برگزاري سمينارها و همايش هاي تخصصي
 ايجاد كارگاههاي آموزشي و پژوهشي
 ايجاد مركز مطالعاتي و دسترسي به منابع كتابخانه اي

ديدگاه فني و حفاظتي:

با توجه به اشياء نفيس و تاريخي منطقه و نبود شرايط حفاظت فيزيكي و نيز سطح عرضه و اينكه با كاوشهاي باستان شناسي هر روز بر تعداد آنها افزوده مي شود، لذا احتياج به موزه اي بزرگ با دارا بودن شرايط قوي حفاظت فيزيكي ضروري به نظر مي رسد. در كنار نمايش آثارو فراهم شدن مكان مناسب جهت عرضه و نگهداري اشياء ، ايجاد آزمايشگاه و كارگاه مرمت اشياء در جهت حفاظت و مرمت آثار و ايجاد شرايط مطلوب نگهداري از اين آثار ارزشمند، باعث افزايش عمر آنها مي گردد.

معماري موزه

فرم ساختمان موزه بايد معني دار باشد و پيام هايي را در باره مو ضو عات مربوط به ماهيت دروني مجموعه بفرستد در نتيجه هر موزه اي مي تواند از ساير موزه ها متفاوت بوده و طرح خاص خود را داشته باشد بنابراين سبك معماري بايد شيوه اي متقاعد كننده توضيح دهد كه ايده موزه بطور خاص بر چه چيزي دلالت مي كند. اجزاي تشكيل دهنده ساختمان نيز بايد موقعيت موزه را به عنوان يك نقطه مهم براي فعاليت فرهنگي در جامعه منعكس كندبدين معني كه ارزشهاي اجتماعي و فرهنگي اجتماعي و فرهنگي محلي را كه در آن ماواگرفته است ، در خود نشان دهد و بنوعي بيانگر معماري منطقه باشد . تجربه مي گويد كه اين احتياج ،ميدان وسيعي را مي طلبد ، از جمله مي توان آنرا دعوتي به ياد بود سازي تلقي كرد كه در چد مورد حاد تا مرحله خود نمايي پيش رفته است، باوجود اينكه همه نشانه هاي قدرت طلبي بايد در سبك معماري موزه نفي شود . با اين حال مقدار معيني ارتقاءدادن موجه است . البته تا انجا كه نتيجه كار حاكي از متفاوت بودن موزه و نه بزرگتر بودن آن باشد .
مجموعه فضاهايي كه در روند شكل گيري موزه ها لزوما بروز مي كند متاسفانه اكثرا تحت عنوان هم زيستي به حال خود رها مي شوند و از اينرو در رابطه موزه با محيط اطرافش و در شرايط داخلي موزه نمايان شده ودر برداشت هاي اوليه بازديد كننده درك و پذيرش او از معماري موزه تاثير منفي مي گذارد .
يك راه حل مناسب براي شكل گيري هماهنگ تر معماري موزه استفاده از اصل ادغام تاثير عوامل مختلف است كه موجب مي شود تا عوامل مختلف به ميزان زيادي استقلال پيدا كنند اين راه حل براي موزه هاي كثرت گرا و با عملكرد هاي متنوع مناسب است كه مي توان آنرا از نظر مفاهيم معمارانه به صورت گروهي از انواع ساختمانهاي مختلف تعبير كرد كه به دقت ترتيب يافته و طراحي شده اند بطور مثال مجموعه اي از غرفه ها با تركيبي از سبك هاي بسيار متفاوت كه در عين حفظ فاصله ،با يكديگر ارتباط منطقي نيز دارند شرط اوليه تحقق راه حلهايي كه مبتني بر اصل تركيب فراگير هستند،آن است كه شرايط دستيابي به يك فرم مشترك امكانپذير باشد. تحقق اين امر روندي طولاني و پر كار است و سبك مناسب معماري موزه و ارزشهاي زيبايي شناسي آن حاصل يك روندي طولاني شك و ترديد دروني بين راه حلهاي متعدد است .
در موزه هاي معاصر ،فضاهاي موزه انعطاف پذير ،فعال ،متحرك ، مردمي و متناسب با مقياس انساني بشمار مي آيند كه با نوري شفاف پذيراي قشر وسيعي از مردم ات پاسي از شب هستند .
در طراحي موزه هايي كه تحت تاثير فضاهاي سنتي نمايش ، از فضاهاي مستقل بهم مرتبط استفاده مي شود نيز توجه به ارزش هاي جديد از طريق نو آوري در طرح فضاهاي انعطاف پذير و قابل تغيير كه امكان مسيرهاي حركتي متفاوتي را فراهم مي آورد و حتي طرح توسعه آنها را نيز عملي مي سازد، كاملا ضروري است .
در نهايت تركيب كلي موزه ها نيز عامل تعيين كننده اي بشمار مي رود، به گونه اي كه ساختمان موزه گاهي مو ضوع مهمي براي تماشاي بازديد كنندگان بشمار مي آيد.
در خصوص انبار امن واقع در حد شرقي محوطه مطابق پلان جانمايي ذكراين نكته ضروريست كه انبار در زير زمين واقع شده و درسطح زمين هيچ گونه محدوديتي براي طراحي ايجاد نمي كند.

شرایط طرح :
- با توجه به نوع کاربری متجلی معماری منطقه باشد.
- قابل توسعه و افزایش بر حسب نیاز زمانی باشد
- شرایط اقلیمی و آب و هوائی منطقه در طراحی پیش بینی و لحاظ شده باشد .
- قابلیت اجرائی با تکنولوژی موجود و بهره گیری از فناوری های روز را داشته باشد.
- طراحی فضاهای بسته قابلیت اجرای فاز به فاز را داشته باشد
- با توجه به همجواری سایت با طرح پارک مینیاتور و لزوم ارتباط فضائی و دسترسی به آن پیش بینی های لازم ملحوظ گردد .
- مساحت طراحی ، فضائی بسته حدود ده هزار متر مربع مطابق برنامه فیزیکی پیوست خواهد بود .
- ساختمان و حجم طراحی شده با کاربری انبار در طرح لحاظ و پیش بینی گردد.
- پیش بینی فضاهای باز و مساعد لازم به منظور بهره برداری عموم مردم بعنوان باغ موزه در آن لحاظ شود .

شرایط شرکت در مسابقه :
اشخاص حقیقی و حقوقی– مشاورین–دفاتر فنی – دانشجویان می تواند در این مسابقه شرکت نمایند.

جوایز مسابقه :
نفر اول هشتاد میلیون ریال
نفر دوم پنجاه میلیون ریال
نفر سوم سی میلیون ریال

نوع و نحوه ارائه مدارك :

• نقشه ها در شاسي قطع A1 شامل: پلان محوطه، پلان طبقات (با محوربندي)، مقاطع طولي و عرضي، نماهاي جانبي، پرسپكتيومجموعه .
• گزارش توجيهي حداكثر در چهار برگ A4
• شركت كنند گان مدارك خود را مي بايست حضوري به دبيرخانه طرح تحويل دهند.
• هنگام تحويل آثار كد شناسايي به شركت كنندگان تحويل خواهد شد.
مدارک شرکت در مسابقه باید تا تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 88 به دبیرخانه مسابقه تحویل داده شود.

آدرس دبیرخانه مسابقه :
تبریز – خیابان علامه طباطبائی – ( چای کنار ) جنب کلانتر کوچه اول زیر گذر آبرسان – سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان – طبقه هشتم

- توضيح اينكه شركت كنندگان بايد از نوشتن نام خود يا هر نوع آرم و نشانه بر روي آثار خودداري نمايند، در غير اين صورت از مسابقه حذف خواهند شد.
- فايل كامپيوتري نقشه ها نيز بايد تحويل گردد .

جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 3375189-0411 دبير خانه مسابقه معماري موزه منطقه اي آذربايجان تماس حاصل فرماييد.

برای دانلود برنامه فیزیکی موزه منطقه ای اینجا را کلیک کنید.
برای دانلود فایل PDF اینجا را کلیک کنید. 
برای دانلود تصاویر اینجا را کلیک کنید.
برای دانلود فایل DWG اینجا را کلیک کنید.


منبع:سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی


مطالب مشابه :


فراخوان مسابقه طراحی معماری - نویسنده : مسعود جوادی

تعاونی مسکن سازمان نظام مهندسی استان قم در نظر دارد طراحی معماری پروژه ۳۶۰ واحد مسکونی واقع




فراخوان مسابقه طراحی معماری ساختمان مرکزی نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر

فراخوان مسابقه طراحی معماری ساختمان مرکزی نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر. مسابقه طراحی




فراخوان مسابقه طراحی معماری و شهرسازی پل طبقاتی میدان آذربایجان

معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز برگزار می کند. فراخوان مسابقه طراحی معماری و شهرسازی پل




فراخوان مسابقه طراحی معماری برای نمای بناهای مسکونی و تجاری

1. تعدادی از بناها جهت طراحی نما در اولویت شهرداری منطقه10 تهران می باشند، فایل نقشه های




فراخوان مسابقه طراحی معماری و ساماندهی حرمين مقدس كربلا

فراخوان مسابقه طراحی معماری و ساماندهی حرمين مقدس كربلا فراخوان مسابقه معماری و




فراخوان مسابقه معماری

فراخوان مسابقه معماری . الاحداث در زمینی به مساحت 11000 متر مربع مسابقه طراحی برگزار




فراخوان مسابقه طراحی معماری با مضمون مسکن سبز

فراخوان مسابقه طراحی معماری با مضمون مسکن سبز - موضوع مسابقه طراحی مسکن سبز - مقدمه




فراخوان شرکت در مسابقه طراحی منظر فضای پیاده در شهر

قابل توجه دانشجویان محترم. فراخوان مسابقه. مسابقه دانشجویی " طراحی منظر فضاهای پیاده "




فراخوان مسابقه طراحی معماری برجهای مسکونی یادمان اردبیل

در راستای بهتر شدن معماری ایرانی - فراخوان مسابقه طراحی معماری برجهای مسکونی یادمان اردبیل




فراخوان مسابقه طراحی معماری سردرورودی شهرمشهد(محور نیشابور)

فراخوان مسابقه طراحی معماری شهرداری مشهد در نظر دارد طراحی معماری




برچسب :