سفرنامه گرجستان (بخش چهارم-بخش آخر)سفر به شهر طرابزون

تصمیم گرفتیم از باطومی به سمت طرابزون ترکیه حرکت کنیم ولی قبل از آن باید به موزه و قلعه رومیان که قلعه Gonio-Apsarosi (قلعه باستانی گونیو آپساروس )نام  و از قلعه‌های قدیمی رومی این منطقه و در ۱۱ کیلومتری باتومی قرار داشت  میرفتیم.صبح روز پنجشنبه 28/04/91 سوار دلموش ها شدیم و ساعت ۹صبح به Gonio رسیدیم.ورودی قلعه و موزه ۳ لاری بود.

%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87_%D9%82%D9%88%D9

از Gonio بیرون آمدیم و ادامه سفر را تا مرز سارپ ترکیه که۸ کیلومتر بود را پیاده طی کردیم.به مرز که رسیدیم آخرین  پول های خود را که 3 لاری میشد جمع کردیم و همان آبمیوه سبز معروفشان را برای آخرین بار خریدیم و خوردیم.با نشان دادم پاسپورت و مهر خروج گرجستان و ومهر مجدد ورود ترکیه،وارد ترکیه شدیم.(قابل توجه مسئولين كشور هند كه اجازه ورود و خروج مجدد به هند رو نميده)از مرز سارپ ترکیه تا اولین شهر که کمال پاشا و خوپا نام داشت حداقل ۱۵ تا۱۸ کیلومتر بود و ما باید سوار دلموش می شدیم اما هیچ لیره ترکی نداشتیم و در مرز نیز هیچ صرافی وجود نداشت.تصمیم گرفتیم مقداری از راه را پیاده طی کنیم .

%D9%85%D8%B1%D8%B2_%D8%AA%D8%B1%DA%A9_%D

%D9%85%D8%B1%D8%B2_%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB

بعد از حدود۱ کیلومتر پیاده روی، همسفرم  که حسابی خسته شده بود ٬ جلوی  ماشین های گذری را گرفت و از راننده درخواست کرد که تا شهر خوپا همراهش شویم اما راننده گفت ۴۵ دلار میگیرد تا ما را به شهر خوپا برساند که من قبول نکردم.برای کامیون ها دست بلند میکردیم اما هیچ کدام نگه نمیداشتند.بالاخره دلموشی نگه داشت و گفت نفری ۳ لیر میگیرد و ما به او نگفتیم که لیر نداریم ( گفتیم وقتی رسیدیم شهر بعدی حتما صرافی وجود دارد و کرایه رو میپردازیم).به شهر خوپا که رسیدیم پیاده شدیم و با چنج کردن دلار به لیره کرایه دلموش را حساب کردیم.از خوپا با نفری ۲۰ لیر سوار اتوبوسهای طرابزون شدیم.مسیر فوق العاده ای داشت به سمت بندر طرابزون.به طرابزون رسیدیم و به دنبال هاستلی بودیم که قبلا تصمیم داشتیم آنجا برویم.آنجا را پیدا کردیم اما قیمت را گران تر از پیش بینی ما میگفت .من و همسفرم در همان منطقه بدنبال هاستل بودیم که یک نفر ایرانی که آنجا راننده بود و  در ادامه سفر طرابزون هوای مارو داشت ما را به پیش هاستلی برد که آنجا قیمت مناسبی داشت و ما آنجا ساکن شدیم.شهر باستانی طرابزون مقلب به شهر زمردی دریای سیاه،در مسیر راه ابریشم قرار داردو پل ارتباطی بین کشورهای قفقاز و آسیای میانه است.جهانگردانمشهوری مانند مارکوپلو و اولیا چلپی از این شهر به نیکی یاد برده اند.از مهمترین جاذبه های گردشگری طرابزون میتوان به کلیسای hagia sophia،پارک boztepe، و کلیسای sumela اشاره کرد.

%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D9%88%D9%

بعد از ساکن شدن ، برای دیدن شهر به سمت میدان اصلی شهر طرابزون رفتیم.وسط میدان مجسمه بزرگی از آتاتورک بود.ترک ها ارادت ویژه ای به آتاتورک دارند ،به گونه ای بود که در هر مغازه و هتلی مجسمه و یا عکس کوچکی از آتاتورک را قرار میدادند.در وسط میدان میز و صندلی بود برای نوشیدن چای وجود دارد.۱فنجان چای حدود ۲ لیر بود.

%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%

بعد از آن به سمت بازار اصلی طرابزون رفتیم که اکثرا عمده فروش بودند.بعد از آن با سوار شدن به دلموش به سمت قصر آتاتورک((ataturk bkosku که در قسمت شمالی شهر طرابزون قرار داشت حرکت کردیم. مسیر منتهی به قصر،سربالایی و لی زیبا بود که چشم انداز زیبایی از شهر را نمایان می کرد.یکی از ثروتمندان یونانی تبار در سال ۱۲۶۹ خورشیدی اقدام به احداث قصر شخصی در محله(سوبوق سو) کرد.در سال ۱۳۰۲ شمسی پس از مبادله دو کشور یونان و ترکیه ،قصر بی صاحب با عرصه گسترده و سرسبزش جزو اموال شخصی دولت بشمار میرود.در تاریخ ۱۳۰۲ شمصی،کمال مصطفی آتاتورک رئیس جمهور کشور،سفری به طرابزون میکند و هنگام بازدید از درون قصر،از ساختار چنین اثر نفیسی خوشش می آید.در سال ۱۳۱۰ شمسی از سوی استاندار وقت شهر طرابزون به عنوان ارمغان مردم طرابزون به آتاتورک اهدا می گردد.پس از مرگ آتاتورک در سال ۱۳۱۷ شمسی به عنوان ارثیه به خواهرش مقبوله میرسد،تا اینکه در سال ۱۳۲۲ شمسی از سوی شهرداری طرابزون خریداری و جهت بازدید مردم به موزه تبدیل می شود.

%D9%82%D8%B5%D8%B1_%D8%A2%D8%AA%D8%A7%D8

بنای قصر ۲ طبقه است.در طبقه اول اتاق استراحت،غذاخوری،مهمانی وجود دارد.در یکی از اتاق های طبقه اول اثر معروفی از فرش ایرانی وجود دارد که باعث افتخار است.

%D9%81%D8%B1%D8%B4_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8

فرش ایرانی در یکی از اتاقهای قصر آتاتورک

%D8%AA%D8%AE%D8%AA_%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8

اتاق خواب کمال مصطفی آتاتورک رئیس جمهور وقت ترکیه در قصر آتاتورک در طرابزون

در طبقه دوم یک سالن ،۲ اتاق وجود داشت.دو بالکن مستطیلی شمالی و شرقی ساختمان در طبقه دوم تماشای اطراف قصر را بسیار دلگشا می کند.

%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85%D9%87_%D8%A2%D8

پس از تماشای قصر ،با تهیه بلیط اتوبوس به مبلغ ۵/۱لیره به داخل شهر حرکت کردیم.

صبح روز بعد با تهيه بليط اتوبوس به مبلغ۲۰ لير به سمت شهر آغري حركت كرديم و بعد از ۶ ساعت به شهر آغري رسيديم و از آنجا با دلموش و با 10 لير  به مرز بازرگان رفتيم و سفر را به پايان رسونديم.

هزينه  تمام شده در اين سفر حدود ۵۵۰ هزار تومان تمام شد كه با توجه به نوسان قيمت دلار خوب به نظر ميرسه و اميدوارم كه بتونم سفر هايي با قيمت تمام شده پايين رو ادامه بدم.

یاد آوری های سفر به گرجستان:

۱:در گرجستان در هنگام  تبدیل دلار به لاری(واحد پولی گرجستان) حتما در صرافی های مختلف شهر٬صرافی که بالاترین تبدیل را انجام میدهد پیدا کنید.

۲:قبل از ساعت ۸ شب به فکر تهیه و یا صرف شام باشید.

۳:در گرجستان به جز زبان گرجی  که زبان اصلی می باشد زبان های  ترکی و روسی بیشترین محاوره را دارد و گرجی های بسیار کمی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

۴:نقشه شهر های مختلف گرجستان را قبل از سفر از اینترنت تهیه فرمائید.

سفارت گرجستان در تهران : منطقه ١ - خیابان ولی عصر -خیابان شهیدفیاضی (فرشته) - خیابان آقابزرگی. تلفن ٢٢٢١١٤٧٠

نتیجه کلی این سفر:آرامش و لذت بردن از لحظه لحظه سفر بهترین توشه سفر است.

سفر نامه گرجستان(بخش دوم) بازدید از شهر عروس قفقاز

کشور گرجستان صنعتی نیست و تنها صادرات که اتاق خوبی داشت و با قیمت شبی۲۵ لاری به ما یک

سفرنامه گرجستان (بخش سوم)سفر به شهر مرزی کازبقی و شهر ساحلی باطومی

قصه کوچ و سفر - سفرنامه گرجستان (بخش سوم)سفر به شهر مرزی کازبقی و شهر ساحلی باطومی - سفر

سفر به گرجستان

ابتدا برای تهیه سیم کارت احتیاج به پول لاری (واحد پول گرجستان) تخته با قیمت شبی 110 و 160 لاری

سفر ارمنستان و گرجستان با خودرو شخصی (قسمت دوم )

حجم - سفر ارمنستان و گرجستان با خودرو شخصی (قسمت دوم ) - به قیمت 7 لاری ،یه گوزن کم –

تعرفه های گمرکی گرجستان

Caspian International Business Center - تعرفه های گمرکی گرجستان - مرکز مشاوره کسب و کار بین المللی کاسپین

سفرنامه گرجستان (بخش چهارم-بخش آخر)سفر به شهر طرابزون

قصه کوچ و سفر - سفرنامه گرجستان (بخش چهارم-بخش آخر)سفر به شهر طرابزون - سفر ابتدای بیداریست

نقش گردشگری و خوردن غذای ایرانی در کاهش تنش های سیاسی

به علاوه، قیمت منوی اصلی حدود 18 لاری اما گرجستان -در عین حال- در ایجاد تعادل بین روابط