دومين کارگاه نقد و بررسي هنرخوشنويسي و خط نگاره در موزه سندوزي

همزمان با عید سعید فطر نمایشگاه محراب قلم برگزار گردید.

به گزارش شهر، فرزاد قاسم‌زاده، دبير باشگاه مهندسان هنرمند با بيان اين موضوع گفت: اين کارگاه دومين برنامه کارگاهي از برنامه‌هاي جنبي نشست تخصصي صورت و سيرت در خط بود که روز گذشته 30 شهريور از ساعت 17 تا 19 با حضور اساتيد انجمن خوشنويسان، دانشجويان هنر و جمعي از اعضاي باشگاه مهندسان هنرمند در گالري سندوزي برگزار شد.

خليل فريدي از اساتيد حاضر در اين کارگاه با بيان اينکه هنر خوشنويسي در آستانه صدور به کل دنيا دانست، افزود: در نمايشگاه‌هاي خارجي، گاهي افرادي که حتي زبان فارسي و نستعليق را متوجه نمي‌شدند، جلوي برخي آثار و سرمشق اساتيد خوشنويسي ما مي‌ايستادند و تحت تاثير فضاي تابلو قرار مي‌گرفتند. 
فريدي خطاط و مدرس انجمن خوشنويسان در حاشيه کارگاه «صورت و سيرت در خط» درباره حضور بين‌المللي آثار خطاطي گفت: هنر خوشنويسي مي‌تواند شاخصه اصلي تبليغ و گسترش فرهنگ در همه ملل‌ها باشد. مردم ما زحمت بسياري براي خوشنويسي کشيده و کشف نستعليق و تايپوگرافي کار هنرمندان ايران است. 
وي با پيشنهاد تاسيس رشته هنري در دانشگاه با گرايش خطاطي تصريح کرد: مي‌توانيم شاخصه‌هاي جهاني شدن را طي کينم و بايد به فکر ايجاد رشته هنر در دانشگاه با گرايش خوشنويسي باشيم چراکه با متون اسلامي و فرهنگ بسيار قوي خود مي‌توانيم همپاي موسيقي به اشاعه فرهنگ ايراني بپردازيم. 
عارف براتي، نيز ديگر هنرمند خطاطي که آثارش در نمايشگاه «محراب قلم» به نمايش درآمد، اعتلاي هنر خوشنويسي و ارج نهادن به اين هنر را از اهداف کارگاه «صورت و سيرت در خط» عنوان کرد و افزود: حتما حس و حال و روحي در باطن آثار و در وراي هنر و نوشتارهايي که به زيبايي نمود پيدا مي‌کند، نهفته است. اين نشست نيز با هدف کنکاش در نهفتگي درون هنر برگزار شده است. 
اين هنرمند خطاط 42 ساله که 25 سال از عمر خود را به خطاطي و آموزش اين هنر پرداخته با اشاره به سخن مقام معظم رهبري در باب تهاجم فرهنگي گفت: در حال حاضر کشور ما با مشکلاتي از جمله هجمه فرهنگي مواجه است که به طرق مختلف صورت مي گيرد و تنها راه مبارزه با آن، هنر است. 
وي تابلوي خوشنويسي را مانند يک بوستان توصيف کرد و افزود: هر يک از اين آثار مي‌توانند مانند بوستاني جوانان را به سمت خود برده و روح آنان را از مفاسدي که ممکن است گريبانشان را بگيرد، رها کند. با روي آوردن جوانان به هنر مي‌توان به سمتي رفت که آينده‌اي درخشان براي کشور رقم بخورد. 
نمايشگاه «محراب قلم» که آثار سه هنرمند خطاط «عارف براتي»، «جمشيد ياري» و «خليل فريدي» در آن به نمايش گذاشته شده است تا 10 مهرماه در گالري سندوزي در معرض ديد علاقمندان به هنر خوشنويسي خواهد بود .

اين نمايشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان آثار خوشنويسي نستعليق و تايپوگرافي را با محتواي آيات قرآن و اسماء اعظم در خود جاي داده و علاقمندان براي بازديد از نمايشگاه مي‌توانند به نشاني ميدان آرژانتين، خيابان بخارست، خيابان 12 پلاک 2 مراجعه كنند.


untitled-1%20copy.jpg

محراب قلم- عارف براتي - جمشيد ياري شيرمرد- خليل فريدي- تكاب - خوشنويسي
نمایشگاه آثارخوشنویسی و خط نگاره های استاد جمشید یاری ، عارف براتی و خلیل فریدی با عنوان " محراب قلم " و کارگاه نقد و بررسی وضعیت خوشنویسی و تذهیب ایران با حضور اساتید برجسته این رشته در موزه دکتر سندوزی برگزار می شود . فرزاد قا سم زاده دبیر باشگاه مهندسان و کارگران هنرمند با بیان این مطلب گفت : این برنامه از سری برنامه های کارگروههای تخصصی باشگاه مهندسان و کارگران هنرمند به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر می باشد که سیرتحول در هنر خوشنویسی و خط نگاره ها و نقش آن را در گسترش فرهنگ و مفاهیم قرانی مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد . قاسم زاده افزود : در مراسم افتتاح این نمایشگاه که روایتگر سیرتحول در هنر خوشنویسی و خط نگاره ها است . با برپایی کارگاهی تخصصی شماری از اساتید و اعضای ممتاز انجمن خوشنویسان ایران از جمله استاد جواد بختیاری به بررسی تاریخ این هنر و وضعیت کنونی آن خواهند پرداخت . استاد جمشید یاری ، مدرس و پژوهشگر هنر خوشنویسی و خط نگاره ، استاد جواد بختیاری مدرس و عضو انجمن خوشنویسان ، استاد عارف براتی پژوهشگر و عضو انجمن خوشنویسان ایران ، استاد خلیل فریدی از فارغ التحصیلان انجمن خوشنویسان ایران از اساتید و صاحب نظرانی هستند که روز چهارشنبه 25 شهریور ماه 88 همزمان با افتتتاح نمایشگاه محراب قلم ، از ساعت 17 تا 20 در این نشست کارگاهی حضور و سخنرانی خواهند کرد . این نمایشگاه از 26 شهریور ماه همه روزه به مدت 2 هفته از ساعت 9 الی 17 میزبان علاقمندان است . دانشجویان و هنرمندان علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی میدان آرژانتین ،خیابان بخارست ، خیابان دوازدهم ، پلاک 2 مراجعه و یا با شماره تلفن های 88514122 و 88527041 تماس حاصل فرمایند . گفتنی است جواد بختياري از اساتید برجسته خوشنویسی معاصر ایران است. وی در سال 1335در شهر بروجرد و در خانواده ای اهل ذوق و هنر به دنیا آمد. کودکی و نوجوانی خود را در همین شهر گذراند و با حمایت پدر به فراگیری هنر نقاشی روی آورد .تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه شیراز و با رشته الکترونیک آغاز کرد اما تمایلش به هنر بیش از رشته های فنی بود به همین دلیل; گویا تحصیلات خود رادر الکترونیک نیمه کاره رها کرده است. وی در سال 1357 وارد دانشكده هنرهاي زيبای دانشگاه تهران شد و در رشته نقاشي و هنرهاي تجسمي به تحصيل پرداخت. بختياري علیرغم تحصیل در رشته نقاشی با ديدن آثار يکي از بزرگان، مجذوب خط نستعليق مي شود و در اين عرصه قدم بر ميدارد و مراحل فراگیری خوشنویسی را مشتاقانه و به سرعت می پیماید و موفق به کسب درجه استادی در خط نستعلیق می شود. وی امروزه از استادان تراز اول خوشنویسی کشور است و در خط نستعلیق به دارنده خط طلایی شهرت یافته است که نشان از اعتبار وی است. در سال 1376 برنده جشنواره جهانی خوشنویسی تهران شده است و دهها نمایشگاه معتبر در ایران، ترکیه، ایتالیا، چین، پاریس و کشورهای دیگر ترتیب داده است. آثار خوشنویسی وی در قالب کتابها و مجموعه های مختلف به چاپ رسیده که از میان آنها می توان به طربنامه عشق، سخن عشق، شور مستی و کتیبه اشاره کرد. خلیل فریدی متولد 1348 تکاب ، از فارغ التحصیلان انجمن خوشنویسان ایران به سال 1371 و از شاگردان استاد بختیاری میباشد . فریدی فعالیت هنری خود را با تدریس خط نستعلیق در انجمن خوشنویسان ایران آغاز و از سال 1369 تا 1372 تدریس این رشته از هنر را در دانشگاه تبریز و ارومیه ادامه داده است . از نمایشگاههای این هنرمند می توان به نمایشگاه انفرادی دانشگاه تبریز در سال 1370 ، نمایشگاه جمعی خوشنویسان و مدرسان انجمن خوشنویسان در سال 1384 ، خوشنویسی نستعلیق و خط نگاره سوریه و برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع نستعلیق در دانشگاه علوم اسلامی اندونزی اشاره کرد . خلیل فردیدی مقالات مختلفی را در خصوص کاربرد های عدد طلایی در نستعلیق ، بررسی نسبتهای زیبایی و طلایی در هنرهای تجسمی و معماری با تحلیل های هندسی ریاضی ، بررسی دروس تئوری و عملی مورد نیاز خوشنویسی را به رشته تحریر درآورده است . از فعالیت های فریدی می توان به مدیریت تولید و گزینش متن در انتشار آثار نفیس هنری همچون : کتاب نقش نگین – پیامبر اعظم در آیینه آیات و احادیث و اشعار به خط جمشید یاری شیرمرد – سال 1385 ، کتاب مناجات منظوم منسوب به حضرت علی (ع) به خط استاد غلامحسین امیر خانی سال 1387 و آیینه خانه – مجموعه آثار خوشنویسی استاد غلامحسین امیر خانی در سال 1387 اشاره کرد . جمشید یاری شیرمرد متولد 1345 تکاب ، فارغ التحصیل رشته ارتباط تصویری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ، فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان ایران به سال 66 ، دارای درجه استادی از انجمن در سال 87 از شاگردان استاد جواد بختیاری وغلامحسین امیرخانی می باشد . از فعالیت های هنری ایشان میتوان به تدریس طراحی حروف و خوشنویسی کاربردی در دانشگاه الزهراء ، باهنر و شهید رجایی ، تدریس خوشنویسی سنتی در انجمن خوشنویسان ایران و دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تهران از سال 66 تاکنون اشاره کرد . از دیگر فعالیت های جمشید یاری مدیریت هنری روزنامه ایران ، ایران ورزشی ، الوفاق ، ایران دیلی ، و ماهنامه های شهرداریها ، مدیریت شهری و فرهنگ ایمنی می باشد . جمشید یاری نمایشگاه های مختلفی از جمله : نمایشگاه جمعی انجمن خوشنویسان ایران در داخل و خارج از کشور ، نمایشگاه خوشنویسی جهان اسلام در موزه هنرهای معاصر تهران ، نمایشگاه قرآن کریم از سال 75 تاکنون ، نمایشگاه خوشنویسی امام علی (ع) سومین دوسالانه خوشنویسی جهان اسلام ، نمایشگاه خوشنویسی ایران در مراکش ( کازابلانکا) و نمایشگاه حرف و نور در لبنان و سوریه در سال 2007 را نام برد . از دیگر فعالیت های یاری میتوان به انتشار سرآغاز شامل طراحی بسم الله جلد یک و دو و کتاب نقش نگین اشاره کرد . عارف براتی متولد ۱۳۴۵ ، شهرستان تكاب ، فارغ التحصیل و عضو اصلی انجمن خوش نویسان ایران می باشد . از فعالیت های هنری ایشان میتوان به تدریس طراحی و گرافیک در دانشگاه ، تدریس خوشنویسی ، شرکت در نمایشگاههای خوشنویسی داخلی و خارجی ، نمایشگاه انفرادی در مصلای قرچک در حمایت از مظلومان بوسنی و هرز گوین سال ۱۳۷۰ ، شرکت در نمایشگاه آثار خوشنویسان تکاب در قزوین سال ۱۳۸۴ ، شرکت در جشنواره خوشنویسان آذربایجان غربی در تکاب ۱۳۸۵ ، نمایشگاه حرف و نور در لبنان (بیروت) فروردین ۱۳۸۶ اشاره کرد .


مطالب مشابه :


طراحی موزه برای نقد و تحلیل طرح 3

طراحی موزه برای نقد و تحلیل اول ترمه و بازار نقد و تحلیل داغ همه دارن دنبال موزه و




دومين کارگاه نقد و بررسي هنرخوشنويسي و خط نگاره در موزه سندوزي

دومين کارگاه نقد و بررسي هنرخوشنويسي و خط نگاره در موزه قرانی مورد نقد و بررسی




نقد و بررسی معماری کتابخانه ملی اتریش

نقد و بررسی معماری پروژه به شکل یک مارپیچ است و ی موزه ی استایدل از شوماخر




موزه لوور

پس از انقلاب کبیر،در سال 1789 موزه و آثار در موزه مورد نقد افرادی بررسی آثار




خودروهاي فوق سريع و كلاسيك در تهران به نمايش در مي‌آيند

نقد و بررسي نقد و بررسی اخبار شامل موزه زمان، پول، كاخ رامسر و موزه خودرو




جلسه نقد و بررسی آثار دومین نمایشگاه بین المللی تصویرگری لغت نامه

هنرمند گرامی از شما دعوت می شود در جلسه نقد و بررسی آثار دومین مکان موزه کانون




برچسب :